Учнівське самоврядування

В 2003 році бере початок учнівське самоврядування у формі демократичної республіки «ПЕРЕДЗВІН».

           Така  модель відображає досвід розбудови системи учнівського самоврядування в Новомихайлівському НВК . В основі моделі – спроба створити базу і дієвий механізм соціального захисту і соціокультурного розвитку учнів на принципах демократії рівноправного співробітництва між учнями і педагогами.

       У моделі передбачено формування в учнів високої громадської культури, громадської активності, якостей лідера, організатора.

Модель відображає дві  форми учнівської влади: законодавчу ( в умовах НВК – Рада лідерів), виконавчу – голова республіки, Рада лідерів, Колегія старост, колегія центрів. Модель має два рівні – класний і загальношкільний і охоплює різноманітні сфери учнівського життя.

      Правовою базою учнівського самоврядування є Положення і Закони, які розроблялися Радою лідерів і ухвалені директором НВК. Підтримка директор НВК є необхідною умовою роботи самоврядування, оскільки юридично воно не є самостійним.

          Модель уже   12 років  діє в навчально-виховному комплексі.

 Загальновизначено і неодноразово підкреслено в сучасній педагогіці, що школа повинна навчати не лише основам основ наук, сучасних методів навчання, а й учити жити в суспільстві, жити у світі.

          В доповіді, зробленій на засіданні ЮНЕСКО «Освіта  для ХХІ століття» зазначено, що протягом усього життя освіта має базуватися на чотирьох стовпах: навчатися пізнавати, навчатися робити, навчатися жити разом, навчатися жити.

            Саме проблеми організації життя в навчальному закладі, особливо формування вміння жити разом,  наш навчальний заклад вирішує значною мірою завдяки учнівському самоврядуванню.

З іншого боку, сучасне суспільство, кардинальні зміни, що відбулися в Україні, поставили перед необхідністю розбудови демократичного громадянського суспільства. «Громадянське суспільство, - зазначено в «Концепції громадянської освіти в Україні», - це сфера самовиявлення вільних індивідів, для якої властивими є горизонтальні, не санкціоновані державою колективні звязки між громадянами»

          В умовах навчального закладу ми маємо ніби «мікросуспільство», яке потребує такої ж розбудови, як і суспільство в межах держави. В закладі є кілька соціальних груп: більш захищена і більш організована – педагоги і менш захищена і майже не організована група – учні. Саме організація цих груп на демократичних засадах, налагодження між ними стосунками співробітництва і стали передумовою для розбудови в межах навчального закладу своєрідного громадянського «мікросуспільства».

         Цілком логічно, що, крім нового стилю керівництва навчальним закладом і зміни ролі педагогічного колективу у діяльності НВК з’явилася також самостійна учнівська організація самоврядування – шкільна республіка «ПЕРЕДЗВІН»

В основу його учнівського самоврядування були покладені наступні принципи:

  • Свідоме ставлення до громадської діяльності.
  • Постійний пошук нових форм функціонування органів самоврядування , форм діяльності самоврядування.
  • Взаємоповага, взаємопідтримка, доброзичливий взаємоконтроль.
  • Чіткий, збалансований розподіл обов’язків.
  • Доцільність та ефективність роботи.
  • Добровільна праця заради ідеї : «Зроби навчальний заклад надзвичайно цікавим і високоцивілізованим закладом»
  • Постійний звязок представників органів самоврядування з учнівського громадкістю.
  • Активне співробітництво органів самоврядування з адміністрацією, педагогами закладу, громадкістю в різних сферах життя і навчання.

Досвід діяльності шкільної республіки «ПЕРЕДЗВІН» показав, що така форма організації учнівського колективу є одним із найбільш дієвих способів вирішення давньої проблеми людства – проблеми спільного життя; водночас вона є і школою, що навчає демократії, навчає мистецтву жити разом.

Виховання у об’єднанні здійснюється через широку програму дій, що базуються на врахуванні вікових особливостей дітей та тих умов, за яких діє дитяче об’єднання. Вони включають змагання, дискусії, забави, зустрічі, свята, екскурсії, мандрівки тощо. В організації проводять традиційні фестивалі, творчі зустрічі, спартакіади. Особливо цікавою формою роботи для дітей є проведення конкретних справ – акцій, проектів тощо. Там діти занурюються у стихію реальних справ. Надання допомоги, долання  труднощів гартує волю дітей, учить взаємодопомоги, терпіння, швидкодії. Виробляє у них уміння бути однією командою. Проекти мають різне спрямування. Є проекти  мистецькі, спортивні, дослідницькі тощо.

 Так, наприклад, діти розробляють проект очистки ставка, що знаходиться  в їхньому  селі, озеленення двору, вивчення історії району, допомога дитячому садочку, акції «Милосердя» тощо.

Чи не найважливішим є те, що діяльність  об’єднання побудована на грі. Розпочинаючись у житті дитини як, власне, гра, вона переростає у вміння жити у складних  і важкопрогнозованих життєвих реаліях. В ігрових ситуаціях дитина отримує чудову можливість готуватися до дорослої гри – гри життя. Де ще так безпечно і варіативно серед ровесників та під керівництвом досвідчених лідерів гурту, вона зможе здобувати важливий для життя досвід? Але діяльність самоврядування це не тільки розваги, це цілеспрямований шлях учнів до демократичного життя. Шкільна республіка «Передзвін» вирішує наступні завдання:

  • виховує в учнів почуття гідності, самоповаги;
  • впливає на формування високої громадянської культури;
  • робить більш змістовним, більш багатим і більш різноманітним життя в навчальному закладі;
  • допомагає у вирішенні проблем навчання, спілкування, побуту;
  • виховує почуття єдності з колективом школи;
  • виховує якості свідомого громадського діяча;
  • фомує якості яскравої особистості, лідера, сприяє більш повному самовираженню і самореалізації учнів.

 

Отже, створення самоврядування відповідає основному завданню виховної діяльності педагогів школи, яке полягає у формуванні і

розвитку в учнів яскравих особистісних якостей. Потреба в ініціативності, здатності до прийняття самостійних відповідальних рішень,

творчому пошуку, вміння спілкуватися з людьми, потреба, що виникає в учнів, задіяних в системі самоврядування, безперечно,

викристалізовує і загартовує особистість.

Вищим органом «ПЕРЕДЗВОНУ» є загальні збори. У період між зборами діяльністю організації керує Рада лідерів.

Порядок її утворення, права та обов’язки визначаються на загальних зборах. Збори скликаються не рідше двох разів на рік. Рішення

про скликання зборів, строки проведення, норму представництва ухвалює рада лідерів більшістю голосів.

Загальні збори ухвалюють Статут, програмні документи.

Збори обирають голову ради лідерів, який підзвітний зборам та раді лідерів.

Кошти організації формуються із добровільних відрахувань підприємств, спонсорів тощо.

Збори та рада лідерів керується Статутом організації та Законами України «Про об'єднання громадян» і «Про молодіжні та дитячі організації».

Організація складається з центрів розвитку учнів. Роботою центрів керують учні-лідери. Всебічну допомогу їм надають педагоги – волонтери.

Рада лідерів

це колегіальний орган, який обирається раз на рік учнями навчального закладу . Кожний клас обирає одного представника до Ради і

покладає на них обовязок відстоювати інтереси класного колективу. Основні повноваження та сфери діяльності Ради та голови Ради визначені

«Положенням про голову Ради лідерів” , “Положення про Раду лідерів”

     Роботу Ради організовують голова Ради, заступник голови та секретар. Рада проводить два чергові засідання  протягом семестру та

позачергові в разі потреби. Всі засідання Ради протоколюються, найбільш важливі публікуються. Рада лідерів є виконавчим органом

громадської організації школи. Вона  складається з лідерів усіх центрів розвитку учнів та лідерів 5-11 класів. Кількісний склад Ради лідерів

визначається кількістю 5-11 класів та центрів розвитку в організації.  Один учень має право бути і головою центру і представником класу в Раді.

Основні завдання Ради лідерів – сприяти діяльності громадської організації «ПЕРЕДЗВІН». Рада лідерів організовує роботу організації,

бере участь у створенні центрів розвитку підлітків та шкільної молоді. Рада лідерів підбиває підсумки роботи центрів розвитку за тиждень,

за семестр, за рік, сприяє виконанню Статуту організації.

     Кандидати на посаду голови Ради лідерів висуваються як групою учнів, так і шляхом самовисунення.

     Голова Ради обирається відкритим  голосуванням у визначений Радою день на перервах, до і після уроків.Голова Ради обирається

звичайною більшістю голосів учнями , педагогами та працівниками школи, обирається терміном на 1 рік.

Право бути обраним головою Ради лідерів має кожен учень шкільного класу школи.Голова Ради приступає до виконання своїх обов’язків

наступного дня після оголошення результатів вибору.

Голова Ради лідерів є гарантом прав учнів, викладачів та працівників школи, визначених законами школи.Радниками голови Ради

є керівники центрів самоуправління і старости класів.Керівники центрів самоврядування обираються на загально шкільних учнівських зборах,

а Голова Ради лідерів  безпосередньо коригує і спрямовує роботу організаторів центрів  і старост класів.

Голова Ради лідерів  сприяє створенню об’єднань, гуртків, проведення заходів, акцій, які не суперечать законам чи статуту школи і мають

на меті зробити благо школи.

      Він співпрацює з дирекцією школи згідно зі статутом, може бути присутнім на засіданні педагогічної Ради, виступати на захист учнів

школи.

Голова Ради вносить пропозиції адміністрації школи і педагогічному колективу щодо змін розпорядку школи, навчання, позаурочних заходів

на основі вимог учнів школи.

Голова Ради лідерів входить в Раду закладу.

Голова Ради вирішує питання про незначні витрати ( до 10 грн.) шкільних грошей.

Зв'язок Ради лідерів з класними колективами відбувається через лідерів класних колективів.

Голова Ради звітує перед учнями  1 раз на рік про свою діяльність . Загальні збори учнів можуть оголосити перевибори голови Ради

лідерів в разі невиконання останнім своїх обов’язків і порушень законів школи.ШКОЛЯРІ, ЯКІ ДОБРЕ НАВЧАЮТЬСЯ, ТВОРЧО ВИКОНУЮТЬ СВОЇ ДОРУЧЕННЯ, Є ЗРАЗКОМ ДЛЯ ІНШИХ ЧЛЕНІВ СПІЛКИ, АКТИВНІ ТА ІНІЦІАТИВНІ В РОБОТІ ОРГАНІЗАЦІЇ, ВІДЗНАЧАЮТЬСЯ Радою лідерів

Рада вдається до таких видів заохочення:

  • Виставка учнівських робіт, творчі виставки, експозиції тощо.
  • Подяка учневі
  • Лист-подяка батькам
  • Почесна грамота
  • Почесні звання «Учень року» тощо
  • Вручення стрічки

 

До членів спілки, які грубо порушують Статут спілки, застосовуються такі види покарання:

  • Зауваження Ради лідерів
  • Обговорення поведінки  на засідання Ради лідерів
  • Оголошення догани

Учень має право на зняття покарання ,  якщо попереднє зауваження були уже скасовані, або якщо він повністю виконує вимоги Статуту.

Лідери  шкільної республіки «Передзвін» дбають про імідж своєї школи, своєї організації.  Створення позитивного іміджу закладу дозволяє вирішити їм такі основні завдання:

  • Пропагувати свої здобутки перед громадкістю.
  • Закласти  в імідж-образі школи основні цілі, яких вони прагнуть досягти.
  • Стимулювати позитивне ставлення широкого загалу до навчального закладу, до організації «Передзвін»

На самому початку Рада лідерів провела в учнівських колективах анкетування з теми: «Імідж нашого НВК. Який він?». Кожен клас розробив проект бачення навчального закладу, бачення майбутнього випускника школи. Саме завдяки цим діям вдалося на конкурсній основі  створити  Прапор, Гімн, Герб шкільної республіки, а значить і школи.

Автором слів шкільного гімну стала учениця НВК Полулях Іринка.(2006 рік випуску)

О, наша  школо, любимо тебе!

Для  нас всіх  ти надія і відрада,

Дитинства неповторний шлях,

Щасливих днів ясна принада.

 

У стін  твоїх співають солов’ї,

У небі – жайворонка трелі:

Для нас малих ти справжній рай,

Добра і радості оселя.

 

Співдружність вчителя й дітей.

Ти творчістю нас надихала.

Зуміла серце нам  відкрить  –

Навчання радість дарувала.

 

О, школо, вдячні ми тобі!

Для нас усіх – маленьке диво.

Ми віримо, що завдяки тобі,

Ми будем жити радісно й щасливо.

 

 

      Навчально – виховний комплекс дає змогу учням розкрити свої таланти в різних полях діяльності, тому, вирішили школярі і зобразили на гербові школи, на блакитному фоні співають солов’ї, як символ талановитих сердець школярів. А калина, за їх твердженням, буде завжди  нагадувати їм, що вони частина українського народу.

        На шкільному прапорі -  три вертикальні  смужки, паралельні одна одній. Зелений  - символ вічності, молодості, життя. Це символ зелених насаджень біля школи. Блакитний – символ чистого і ясного неба, прохолодної води ставків села Новомихайлівка.  Жовтий   -

символ сонця, золотих полів пшениці і літа, яке люблять діти закладу.

       А також жовтий і зелений кольори означають давню назву колгоспів, які знаходилися на території села Новомихайлівка: «Жовтень» і «Зелений». До цього часу історично закріпились назви частин села Новомихайлівка – жовтень і зелена.

        Прапор яскравий і має три кольори. Він виражає прагнення  учнів школи бути поміченими і відзначеними у конкурсах і оглядах, займати визначні місця. Яскравість прапора – це відображення різноманітних талантів та ідей учнів  школи, нових поглядів на навчання педагогів школи.

        З метою стимулювання навчальної, соціальної, саморозвиваючої активності учнів навчального закладу Радою лідерів була запропонована і успішно увійшла в повсякденне життя навчально-виховного комплексу рейтингова система оцінювання діяльності учнів.

А також Рада лідерів розробила і започаткувала загальношкільну гру «Шлях до успіху».

 Гра започаткована з метою виконання державної програми громадянського виховання особистості в умовах розвитку української державності та розкриття й підтримки творчого потенціалу дітей.

Рада розробила ПОЛОЖЕННЯ ПРО ЗАГАЛЬНОШКІЛЬНУ ГРУ

«ШЛЯХ ДО УСПІХУ»

Основні завдання гри:

  1. Виявлення найталановитіших дітей закладу.
  2. Демонстрація різноманітних напрямів творчості дітей і вчителів.
  3. Пропаганда досягнень талановитих дітей і педагогів.
  4. Підтримка дітей-лідерів, активістів, творців.
  5. Створення умов для розвитку дитячих здібностей, формування дитячої еліти.
  6. Виховання активної життєвої позиції у підростаючого покоління.

Учасники конкурсу - це учні, їхні батьки та педагоги. Конкурсна програма триває протягом навчального року, підсумки підводяться в травні на загальношкільному  святі   Успіху.

Вимоги до переможців:

номінант повинен користуватися повагою учнів та вчителів, номінант є ініціатором і активним учасником

творчих справ, сумлінно ставиться до своїх обов’язків, бере участь у громадському житті, гідно представляє заклад

на районних олімпіадах, конкурсах, фестивалях, захищає честь закладу.

 

Номінації гри «Шлях до Успіху»:

« Учень року»

«Вчитель року»

«Меценат року»

«Батьки року»

«Випускник року»

«Класний керівник року»

 «Відкриття року»

«Суспільний діяч року»

«Активіст року»

«Кращий творчий дитячий колектив»

«Золотий голос школи»

«Творча особистість року»

«Спортсмен року»

«Обдарованість року»

«Ерудит року»

«Гордість закладу»

        Назви номінацій кожного року дещо змінювалися, учні вносили свої корективи. Одні номінації зникали, інші з’являлися. Так з’явилися – «Молода генерація», «Вдалий старт», «Творчий злет»

       Гра зайняла почесне місце серед традицій навчального закладу. Самі учні проводять  анкетування серед учнів, вчителів, батьків, громадкості, з метою визначення номінантів гри, виготовляють Почесні грамоти, дипломи, Почесні стрічки.

        Успішно увійшла в традиції навчального закладу – загальношкільна газета, яку випускає центр преси і інформації «Життя прекрасне».

      Учні самі обрали  таку оптимістичну назву газети. В газеті висвітлюються події життя дітей закладу, друкуються відгуки про події, привітання, перші творчі починання тощо. Газета  повинна виходити не менше одного разу на місяць, але практично – два рази на місяць і користується дуже великою популярністю

Ми - господарі школи