Як запобігти дитячій нервовості

15.01.2014 09:11

Дошкільний вік як ніякий інший характеризується найсильнішою залежністю від дорослого, і проходження цього етапу становлення особистості значною мірою визначається тим, як складаються відносини дитини з дорослим. Самі дорослі не завжди розуміють, яким чином їх особистісні якості стають надбанням дітей, як своєрідно, відповідно до специфіки дитячого віку вони інтерпретуються, яке значення набувають для дитини. Усвідомлена або неусвідомлена батьківська та педагогічна авторитарність породжує у дошкільників дефіцит неординарності, почуття власної гідності, невпевненість в собі і багато інших якостей, ускладнює сприятливе становлення особистості.

Неврози - це ті захворювання, які зачіпають багато аспектів особистості дитини. У дошкільному віці найчастіше зустрічаються невростенія, невроз страху, істеричний невроз, невроз нав'язливих станів. Будь-який з перелічених неврозів має ряд своїх особливостей. Але головне, що їх об'єднує, - надмірне по силі або тривалості напруга нервової системи на тлі або після психічного потрясіння, на тлі або після гострих і хронічних психічних травм та конфліктів. А травматичною для дитини може бути будь-яка ситуація.

До тяжких переживань і виникнення нервозності у дітей призводить поява другої дитини в сім'ї. Старша дитина при цьому, як правило, починає переживати і вважати, що батьки розлюбили її, що вона їм більше не потрібна.

Таке трапляється зазвичай у тих випадках, коли батьки не підготовляють старшого до появи нового члена сім'ї, приковуючи всю свою увагу до маленької істоти. У старшого виникають ревнощі, а в деяких випадках навіть агресивність.

Однією з причин реакцій протесту є руйнування сім'ї або дру­гий шлюб одного з батьків. Вітчим або мачуха, що прийшли в ро­дину, не завжди можуть підібрати ключ до серця дитини і якщо помічають неприязнь, то, в свою чергу, платять дитині тим самим, віддаляючи її від себе. Вирішуючи питання про другий шлюб, за­вжди треба думати передусім про дитину. Потрібно вміло підго­тувати дитину до наступних змін у сім'ї, зуміти викликати в неї почуття симпатії до майбутнього члена родини і переконати її у важливості цієї зміни.

Частими причинами зміни поведінки дитини є чвари і незгода між батьками, діти це переживають дуже хворобливо, вони весь час перебувають у стані тривоги, занепокоєння, стають лякливи­ми, плаксивими.

Особливо негативно позначаються на здоров'ї дитини і роз­витку її особистості суперечки між батьками в питаннях вихо­вання. Нерідко один з батьків, надміру суворий і вимогливий, прагне цілком підкорити дитину своїй волі, а другий (частіше ма­ти або бабуся) старається оберігати дитину від надміру суворого ставлення, потураючи її забаганкам, догоджає їй купівлею нової іграшки, ласощами; у разі неслухняності дитини вона «вдається» до авторитету батька. У присутності матері або бабусі дитина не­слухняна, користується її слабостями, добиваючись бажаного, грубить. А в присутності батька така дитина стає зовсім невпізна­ною. Вона ніжна і ласкава з матір'ю, старанна і ввічлива з бать­ком. У такій сім'ї дитина змалечку вчиться поводитися нещиро, пристосовуючись до умов, що весь час змінюються. У неї вироб­ляється не цільний характер, як хотілося б батькам, а погані звич­ки. Крім того, такі умови викликають перенапруження нервової системи яке може призвести до виникнення нервового тику, нічного      нетримання сечі, поганого сну.

До розвитку невротичних реакцій у дітей можуть бути причет­ні також хронічні захворювання (часті ангіни, хронічне запалення легенів, ревматизм, захворювання печінки і жовчного міхура), ін­фекційні захворювання, черепно-мозкові травми. Такі захворюван­ня виснажують центральну нервову систему, у зв'язку з чим навіть і повсякденні життєві ситуації стають іноді для ослаблених дітей над­звичайно сильними подразниками, ведуть до виникнення неврозу.

Для дітей, на відміну від дорослих, характерним є перебіг не­врозу з якимось одним провідним симптомом (страхи, нервовий тик, заїкання, істерія та ін.). Однак поряд із цим спостерігаються примхи, плаксивість, дратівливість, збудливість, підвищена втом­люваність, які є фоном невротичного розладу.

Звичайний каприз дитини — це перший серйозний прояв іс­теричного неврозу, точніше — його початок.

Як же слід чинити, щоб запобігти нервовості дитини, пригаль­мувати істеричну реакцію дитини, не дати їй перетворитися в по­дальшому на істеричний невроз?

Потрібно намагатися не створювати обстановку, що сприяє виникненню нервової реакції у дитини. Для цього необхідно, по можливості, виконувати спокійно висловлені дитиною прохан­ня. Якщо задоволення її бажання неможливе, слід вислухати ма­люка і спокійно пояснити йому, чому зараз ви не можете зроби­ти те, чого він просить. Наприклад: «Зараз у мене немає грошей. але незабаром тато отримає зарплату і я тобі куплю цю іграшку». І, звичайно, в подальшому дійсно потрібно її купити. Або: -«Зараз холодно, не можна йти босоніж, якщо завтра буде теплий день, то я дозволю тобі побігати без сандаликів». Дитина повинна знати: якщо вона просить про щось спокійно, то в більшості випадків во­на отримає бажане («позитивне підкріплення»), а якщо капризує, то нічого не отримає («негативне підкріплення»). Така поведінка всіх без виключення членів родини обриває істеричну реакцію дитини і попереджує розвиток істеричного неврозу.

В обстановці постійної напруги ростуть діти в родинах, де їх повсякчас залякують. Це залякування може мати різноманітний характер, але воно завжди шкідливе для дитини.

В одних сім'ях дітей залякують бородатим дідом, який їх за­бере. В інших родинах, прагнучи прищепити правильні гігієніч­ні навички, дітей занадто лякають мікробами і глистами, які жи­тимуть в дитині, якщо та не досить ретельно митиме руки перед їдою. Хоча ці вказівки в принципі правильні, але в помисливих дітей вони можуть викликати нав'язливі страхи та інші нервові прояви.

Є родини, де діти живуть в остраху, що з батьками щось трапиться, тому що часто чують їх побоювання за своє життя і здоров'я. А якщо батьки часто нервують, плачуть або зляться, то через несвідоме наслідування їм діти робляться неврастеніка­ми. Приклад дорослих може мати більше виховне значення, ніж вказівки, роз'яснення, повчання, нагороди та покарання.

Дуже важливо власним прикладом навчити дітей вирішувати конфлікти, не травмуючи нервової системи ані собі, ані оточую­чим. Діти надзвичайно легко й охоче вчаться спокою і вмінню не злитися і не плакати. Вони починають пишатися проявом своєї витримки.

Не потрібно, особливо при дітях, без крайньої потреби роз­повідати комусь про ті чи інші свої хворобливі відчуття: то серце коле, то голова паморочиться і таке інше. Діти легко переймають цю шкідливу звичку і починають самі жалітися на дійсні чи вигадані недомагання. Дитина жаліється на якесь болісне відчуття. Не треба проявляти до цього зайвої уваги чи, тим більше, переля­ку. Слід спокійно сказати: «Добре, покажу тебе лікарю, він дасть ліки, і все минеться».

Із психологічними методами зміцнення і загартовування організму для попередження нервовості необхідний і комп­лекс загально гігієнічних заходів, що створюють сприятливий фон для функціонування нервової системи. До них відносять­ся правильний режим дня, достатній сон, регулярне та пов­ноцінне харчування, перебування на свіжому повітрі, водні процедури, рухливі ігри, заняття фізкультурними вправами тощо.