Вчителю фізичної культури

23.09.2014 09:01

Методичні рекомендації

до проведення уроків фізичної культури з учнями, які за станом здоров’я віднесені до різних медичних груп, та ведення медико-педагогічного контролю з фізичного виховання

 

Фізичне виховання у загальноосвітніх навчальних закладах України є обов’язковою складовою навчально-виховного процесу, яка забезпечує реалізацію генетичної програми росту та розвитку організму дитини, формування її фізичного та психічного здоров’я. Медико-педагогічний контроль за фізичним вихованням дітей та учнівської молоді має забезпечити оптимізацію їх рухової активності, а також відстеження змін у стані їх здоров’я.

Оптимізація рухової активності учнів навчальних закладів має важливе гігієнічне значення, оскільки останнім часом у дітей та учнівської молоді спостерігається прогресуюча гіподинамія, надлишкова вага, порушення постави та опорно-рухового апарату, дефекти зору та нервово-психічні відхилення.

Недостатня рухова активність негативно позначається на багатьох функціях дитячого організму, що призводить до виникнення та розвитку різних захворювань. З вираженою гіпокінезією (зниження м’язової діяльності) пов’язують розповсюдження функціональних відхилень серцево-судинної та нервової систем, зниження неспецифічного імунітету.

 

І. Оцінка стану здоров'я учнів навчального закладу та організація розподілу їх на медичні групи

 

Заняття фізичною культурою (вихованням) з учнями у навчальному закладі проводяться тільки при наявності наказу директора про комплектування медичних груп.

Розподіл учнів за станом здоров’я на медичні групи для проведення занять з фізичної культури (виховання) здійснюється таким чином:

1. Медичне обстеження організованих дитячих колективів проводиться відповідно до наказу Міністерства охорони здоров’я України «Про удосконалення амбулаторно-поліклінічної допомоги дітям в Україні» від 29 листопада 2002 року № 434.

2. Визначення функціонального стану дитини проводиться за необхідністю уточнити реакцію організму на дозоване фізичне навантаження (частота дихання, частота серцевих скорочень, артеріальний тиск).

На основі результатів обов’язкового медичного огляду або відповідної довідки про стан здоров'я окремої дитини (додаток 1) медичний працівник навчального закладу здійснює розподіл всіх учнів навчального закладу на медичні групи по фізкультурі (основну, підготовчу, спеціальну).

 

Показник для визначення медичної групи при деяких відхиленнях

у стані здоров’я учнів довготривалого або тимчасового характеру

(Р.Є. Мотилянська)

 

 

Найменування, форма і стадія захворювання

Медична група з фізкультури

Заняття лікувальною фізкультурою

Основна

Підготовча

Спеціальна

1

2

3

4

5

Враження міокарду:

а) реконвалес-ценція після перенесеного ревматичного міокардиту

При гарному загальному стані здоров’я через 2 роки після перенесеного захворювання

Не раніше, ніж через 1 рік після перенесеного захворювання, при відсутності клінічних ознак поразки серця і суглобів

Не раніше, ніж через 8-10 місяців після перенесеного захворювання, при відсутності явищ, що свідчать про активність процесу чи недостатності кровообігу

У гострому періоді й у перші місяці після перенесеного захворювання

б) інфекційно-алергійні міокарди

При гарному загальному стані через 12 місяців після закінчення гострого періоду поразки серця

Не раніше, ніж через 6 місяців, при відсутності клінічних ознак

Через 2 місяці після перенесеного захворювання

За індивідуальними показниками у період захворювання й у перші два місяці після нього

Враження клапанів серця:

а) недостатність мітрального клапана

 

Не раніше, ніж через 2 місяці після стихання активного ревматичного процесу, при гарній реакції на фізичне навантаження, після успішних занять фізичними вправами у спеціальній групі

 

Не раніше, ніж через 10-12 місяців по закінченню гострого й підгострого ендокардиту, при відсутності явищ активності ревматичного процесу й недостатності кровообігу

У перші місяці після гострого періоду, а при недостатності кровообігу чи ознаках активності ревматичного процесу – постійно

 

 

 

 

 

б) мітральний стеноз, поразки клапанів аорти, комбіновані клапанні пороки серця

 

 

 

 

Уроджена серцево-судинна патологія, уроджені пороки без ціанозу й ознак недостатності кровообігу

 

 

При відсутності ознак перевантаження правого шлуночка й гемодинамічних розладів

Суворо індивідуально при наявності перевантаження правого шлуночка при гемодинамічних розладах

Післяопераційний період після хірургічних втручань із приводу пороку серця

 

 

Суворо індивідуально за умови попередніх успішних занять не менш, ніж 1 рік лікувальною фізкультурою

 

У до- і післяопераційно-му періодах протягом 1 року після операції

Неревматичні кардіоміопатії

Після зняття з диспансерного обліку

Після закінчення 1 року після загострень хворобливого процесу

Через 1-2 місяці після нормалізації температури

За індивідуальни-ми показниками нормалізації температури протягом 1-2 місяців, після чого учня переводять у спеціальну групу

Хронічна пневмонія (І, ІІ, ІІІ стадії)

І стадія – при тривалій ремісії не менше, ніж 1 рік

І стадія – через 1-2 місяці після загострення при відсутності залишкових явищ загострення

ІІ стадія – при залишкових явищах загострення; ІІ стадія – через 1-2 місяці після загострення; ІІІ стадія – при відсутності явищ дихальної та серцево-судинної недостатності, нормальній температурі не раніше, ніж через 1-2 місяці після загострення за умови попередніх занять лікувальною фізкультурою

 

У ІІІ стадії, а також при всіх стадіях захворювання протягом 1-2 місяців після загострення

1

2

3

4

5

Бронхіальна астма

Через 2 роки після останнього приступу, при гарному стані здоров’я

Не раніше, ніж через 1 рік після останнього приступу, при відсутності вторинних змін у легенях і явищ дихальної недостатності у спокої і при фізичних навантаженнях

При відсутності явищ дихальної недостатності у спокої, якщо приступи протікають неважко і бувають не частіше 1-2 разів на рік. Заняття будувати з урахуванням методики лікувальної фізкультури при цьому захворюванні

 

При вторинних змінах у легенях при явищах дихальної чи серцевої недостатності

Хронічні хвороби дихальних шляхів

При відсутності істотних порушень носового дихання

 

 

При помірних порушеннях носового дихання

При частих загостреннях хронічних хвороб

Призначається ЛФК

Операція на легенях із приводу хронічних неспецифічних захворювань легень. Лобектомія і сегментарна резекція легені

 

Через 1 рік після операції при нормальному перебігу післяоперацій-

ного періоду, при відсутності рецидивів захворювання, явищ дихальної і серцево-судинної недостатності, при гарній адаптації на заняттях у спеціальній медичній групі чи у кабінеті лікувальної фізкультури

 

 

 

Через 4-6 місяців після операції при нормальному перебігу післяопераційного періоду, при відсутності дихальної і серцево-судинної недостатності, при задовільній адаптації до фізичного навантаження, а також при відсутності рецидивів захворювання

При нормальному перебігу післяопераційного періоду рекомендувати заняття у кабінеті лікувальної фізкультури

за місцем проживання протягом не менше, ніж 4-6 місяців

1

2

3

4

5

Видалення легені

 

 

Не раніш, ніж через 1 рік умови нормальної течії післяопераційного періоду, відсутності рецидивів захворювань і явищ дихальної і серцево-судинної недостатності, за умови гарного перенесення занять лікувальною фізкультурою

За місцем проживання варто настійно рекомендувати відразу після виписки зі стаціонару протягом 1 року

Туберкульоз легень

При туберкульозній інтоксикації без осередкових поразок і при відсутності дихальної недостатності

При сприятливо поточному післяоперацій-ному процесі і при відсутності дихальної недостатності (поза загостреннями)

Компенсованому чи субкомпенсова-ному процесі й дихальній недостатності І ступеня

Вирішується індивідуально

Хронічний гастрит, ентерит, коліт

Через 1 рік після останнього загострення при гарному стані здоров’я

Через 6 місяців після загострення при відсутності вторинних змін

При задовільному загальному стані, при відсутності загострень протягом 2 місяців

При не різко виражених ознаках виснаження чи інтоксикації

 

Виразкова хвороба шлунка і дванадцятипалої кишки

 

Через 1 рік після лікування при гарному загальному стані

Через 6 місяців після закінчення лікування

При відсутності кровоточивості та різкого болю, що викликає необхідність у систематичному лікуванні

Хронічний пієлонефрит

 

Не призначається

При компенсованій нирковій функції через 1 рік після періоду загострення і при відсутності істотних змін у стані серцево-судинної системи

На період ліку-вання тимчасове припинення занять. Призначають при компенсованій нирковій функції, поза періодом загострення чи помірному підвищенні артеріального тиску, або при недостатності кровообігу І ступеня

Ендокринні захворювання

Індивідуально при легких і незначних порушеннях, гарному фізичному розвитку й високій працездатності (через півроку після занять у підготовчій групі)

При легких і незначних порушеннях, якщо фізичний розвиток і працездатність відповідають віку

При помірно виражених порушеннях, що зумовлюють відставання у фізичному розвитку, з недостатньою чи надмірною масою тіла у порівнянні з віковими стандартами при відсутності інших ендокринних порушень

При різких порушеннях

Відставання у фізичному розвитку (при відсутності ендокринних порушень)

 

При показниках зросту та маси тіла нижче за вікові стандарти (від 3 до 10 центилю)

При показниках зросту та маси тіла значно нижче за вікові стандарти (нижче 3-го центилю)

 

Операції з приводу грижі пахової, апендициту, переломів кісток

Не раніше, ніж через три місяці занять у підготовчій групі при гарному загальному стані

Через півроку після занять у спеціальній групі

Індивідуально протягом півроку після припинення занять лікувальною фізкультурою

У післяоперацій-ний період

Сколіоз і порушення постави

При порушеннях постави, викликаних недоліками організації шкільного й домашнього режиму, бажані додаткові заняття корегуючою гімнастикою

 

 

При сколіозах І та ІІ ступеня рекомендуються додаткові заняття у кабінеті лікувальної фізкультури й виконання домашніх завдань по корегуючих вправах

При сколіозах ІІІ ступеня (після рахіту та ін.), при юнацькому кіфозі й деяких інших порушеннях постави – за призначенням лікаря-ортопеда

Уроджені та придбані деформації опорно-рухового апарата

При відсутності порушення рухової функції

При не різко виражених порушеннях рухової функції

 

 

При істотних порушеннях рухових функцій

Паралічі, парези, гіперкінези після різних захворювань нервової системи (енцефаліт, менінгіт, церебральні дитячі паралічі, поліомієліт)

 

 

 

Систематичні заняття

Хронічний отит із перфорацією барабанної перетинки

Протипоказані заняття плаванням, а при частих загостреннях і лижами

При відсутності порушень функції слуху

При гнійних процесах

 

Аномалія рефракції

Менш, ніж +3 із гостротою зору 0,5 і вище з корекцією. При гостроті зору 0,5 і вище тільки з корекцією

Менш, ніж +3 при гостроті зору нижче, ніж 0,5 з корекцією. Від 0+3 до +6 – незалежно від гостроти зору

+7 і більше незалежно від гостроти зору, при наявності змін очного дна й помутнінні склоподібного тіла обов’язковий висновок офтальмолога

 

Захворювання слізного апарата, що супроводжується сльозотечією

Протипоказані (або обмежені) заняття на повітрі

 

 

 

 

При наявності невиконаних рекомендацій спеціалістів щодо додаткового обстеження висновок за результатами обов’язкового медичного огляду не може бути зроблено, дитина до занять фізичною культурою (вихованням) не допускається. Про всі вимоги, рекомендації спеціалістів повинні бути в обов’язковому порядку поінформовані батьки дитини (лист МОЗ від 28.11.2007 № 4.03-1121).

Наказом директора навчального закладу списки підготовчої та спеціальної медичних груп затверджуються на поточний рік і доводяться до відома вчителів фізичної культури (виховання), класного керівника, куратора, майстра. Він діє до наступного медичного обстеження й висновків лікарської комісії. У разі необхідності зміни групи здоров’я з фізкультури учня, на підставі заяви батьків та наданої медичної довідки, керівник навчального закладу видає доповнення до наказу, який регламентує групи здоров’я з фізкультури учнів навчального закладу на поточний рік.

За допомогою медичного працівника навчального закладу класний керівник або особа, яка за це відповідає, оформлює „лист здоров’я”(в ПТНЗ окрему сторінку журналу), який повинен знаходитися у журналі обліку навчальних занять (додаток 3). Про закінчення терміну перебування учня у спеціальній або підготовчій групах медичний працівник навчального закладу, учитель, класний керівник повинен завчасно повідомити учня та його батьків для проходження повторного медичного огляду з визначенням медичної групи та отримання на це відповідного документа.

 

 

 

Назви медичних груп та особливості оцінювання і організації занять з

ними в  закладі

 

 

 

 

Назва медичної групи

Критерії віднесення учнів до медичних груп

Характеристика фізичного навантаження

Примітка

1

2

3

4

Основна група

1. Біологічний вік відповідає або випереджає календарний. Високий або середній рівень фізичного розвитку (за зростом). Гармонійний розвиток за масою тіла й окружністю грудної клітки.

2. Функціональні можливості відповідають віковим нормам або вищі за них.

3. Відсутність гострої та хронічної патології (кількість зареєстрованих випадків гострої захворюваності протягом останнього року не перевищує трьох).

4. Фізична підготовка дозволяє опановувати  всі вимоги навчальної програми з фізичної культури та фізичного виховання.

5. Нормотонічний тип реакції серцево-судинної системи на дозоване фізичне навантаження.

Фізична підготовка проводиться у повному обсязі згідно з навчальними програми.

Оцінювання

диференційоване

за тестами та навчальними нормативами.

Рекомендації лікаря щодо занять відповідними видами спорту (у залежності від особливості анатомічної будови тіла, типологічної спрямованості вищої нервової діяльності, функціональних можливостей та індивідуальної схильності)

Участь у змаганнях відповідно до віку.

Підготовча група

1. Біологічний вік відстає від календарного. Низький рівень фізичного розвитку (за зростом від 3 до 10 центилю). Дисгармонійний розвиток за рахунок дефіциту маси тіла (від 3 до 10 центилю).

2. Функціональні можливості нижчі вікової норми.

3. Відсутність гострої та хронічної патології, патологічних зрушень.

4. Реабілітаційний період після випадку гострої захворюваності, що не потребує курсу ЛФК.

 

Те саме, що й основна, але при умові поступового засвоєння програмного матеріалу, особливо учнів з надлишковою вагою і підвищеними вимогами до організму.

Оцінювання

диференційоване

 

Заборонено заняття у спортивних секціях, але рекомендовано додаткові заняття у групах загально-фізичної підготовки або в домашніх умовах з метою ліквідації недоліків у фізичній підготовці (за індивідуальними комплекс-завданнями вправ, спрямованими на підвищення

 

5. Парціальне відставання фізичної підготовленості.

6. Період менструації у дівчат.

7. Фізична підготовка та стан здоров'я  дозволяє опановувати більшу частину вимог навчальної програми з фізичної культури (фізичного виховання).

 

проводиться за умови виключення окремих фізичних вправ (у залежності від характеру та ступеня відхилень).

рівня функціональних можливостей серцево-судинної системи та системи дихання, на зміцнення певної групи м’язів, на оволодіння певними руховими навичками або підвищення рівня їх виконання).

Спеціальна

група

1. Значні відхилення постійного чи тимчасового характеру в стані здоров’я, що не перешкоджають навчанню у школі, але протипоказані для занять фізичною культурою за навчальною програмою

Фізична підготовка проводиться у навчальному закладі за спеціальними програмами з урахуванням характеру та ступеня відхилень

Оцінювання проводиться згідно умов програми для спеціальних медичних груп диференційоване або виставляється оцінка „зараховано” при відвідуванні більш ніж 50% навчальних занять

Заняття проводяться медичним працівником або вчителем фізичної культури (виховання) зі спеціальною медичною підготовкою поза розкладом уроків не менше двох разів на тиждень у спеціально організованих групах або з наданням індивідуальних завдань безпосередньо на уроках

 

До спеціальної медичної групи також відносять учнів, для яких фізичне навантаження не є небезпекою, але вони не можуть займатися за загальною програмою, тому що мають дефекти опорно-рухового апарату тощо. Таким учням рекомендувати заняття у спеціальних медичних групах навчального закладу та спортивних секціях інваспорту

Після перенесення гострих захворювань або загострення хронічних захворювань, оперативного втручання чи травмування, на період реабілітації учні тимчасово зараховуються за призначенням лікаря до спеціальної групи (згідно довідки додаток 1), оскільки повне звільнення від фізкультури призводить до явищ гіпокінезії з несприятливими для організму наслідками. Оцінювання у цей період проводиться згідно програм  спеціальних медичних груп. Під час реабілітаційного терміну за можливістю у заняття включають вправи з елементами загартування.

 

Рекомендації щодо виконання окремих фізичних вправ учнями

 спеціальної групи

 

Назва захворювання

Протипоказана рухова діяльність

Рекомендована рухова діяльність*

Захворювання серцево-судинної та дихальної систем

– вправи у парах;

– тривалий біг у швидкому темпі;

– тривалі вправи у положенні стоячи;

– вправи, пов’язані з переносом ваги;

– стрибки з великою кількістю повторень

– біг помірної інтенсивності з переходом на ходьбу (змішане пересування) без урахування часу;

–  вправи у положенні сидячи та лежачи;

– стрибки із зменшенням кількості повторень або їх заміна ходьбою на місті

 

Хронічні захворювання органів черевної порожнини

– стрибки та підскоки;

– тривалі вправи у положенні стоячи;

– вправи з переносом ваги;

– тривалий біг;

– вправи в положенні упору та з різким напруженням черевного пресу

– вправи у положенні сидячи та лежачи;

– біг помірної інтенсивності з переходом на ходьбу (змішане пересування) без урахування часу

Захворювання опорно-рухового апарату в т.ч. дефекти постави

– вправи з переносом ваги;

– тривалі вправи у положенні стоячи;

– вправи з рівноваги на колоді;

– метання;

– кидки та передачі м’яча з-за голови;

– рухливі ігри великої інтенсивності;

– гра у волейбол

 

– корегуючі вправи в положенні сидячи та лежачи;

– вправи біля гімнастичної стінки

 

Учні спеціальних медичних груп підлягають поглибленому обстеженню один раз у чотири місяці та в кінці навчального року. Під час обстежень за показниками стану здоров'я можливе переведення учнів до підготовчої групи.

*В окремих випадках при суттєвих порушеннях функції опорно–рухового та нервово-м’язового апарату і значних порушеннях стану здоров’я, що перешкоджають груповим заняттям в умовах навчального закладу, учні тимчасово звільняються від занять фізичної культурою (вихованням) (надається відповідна довідка ЛКК, додаток 1), і направляються на заняття в групи лікувальної фізкультури лікарсько-фізкультурних диспансерів або поліклінік.

Вчитель фізичної культури (виховання) повинен обов’язково отримати поради медичного працівника по навантаженню кожного учня, який за станом здоров’я віднесений до спеціальної медичної групи.

 

Деякі обмеження та протипоказання до фізичних вправ учнів, які за станом здоров’я віднесені до спеціальної медичної групи

 

Перелік захворювань

Обмеження і протипоказання

Методичні вказівки до проведення занять

1

2

3

 

Захворювання органів кровообігу

 

Міокардіти хронічні, міокардіодистрофія

Значні фізичні навантаження

Вправи виконувати без зусиль, слідкувати за станом втомлення. Недопустиме перевтомлення

Кардіосклероз при відсутності аритмії серця

Недостатність митрального клапана

Вправи нескладні, виконуються ритмічно, у повільному темпі. Включати різні групи м’язів

Тромбофлебіт хронічний

Заняття у групі протипоказані

Під наглядом лікаря ЛФК

Гіпертонічна хвороба І стадії без особливих скарг

Виключати нахили тулуба, різкі рухи і значні фізичні навантаження

Легкі вправи без статичного зусилля, без підвищення грудного тиску

 

Захворювання органів дихання

 

Емфізема легенів, хронічні бронхіти, пневмосклероз, бронхіальна астма

Систематичне навантаження, натужування, загальне переохолодження, різка зміна температури

Вивчити дихальні вправи, глибоке дихання, подовжений видох

 

Захворювання органів травлення

 

Хронічні шлунково-кишкові захворювання. Гастроітоз, виразкова хвороба (у стадії ремісії)

Систематичне навантаження і натужування, різка переміна температури навколишнього середовища

Рекомендуються вправи загальнорозвивального характеру, здебільшого направлені на зміцнення м’язів преса та активізації кровообігу в черевній порожнині

 

Порушення обміну речовин

 

Ожиріння

Значні фізичні навантаження. Різке виконання вправ

Повільно збільшувати амплітуду виконання вправ. Використовувати вправи з палками, набивними м’ячами, на гімнастичній стінці

Цукровий діабет

Значні фізичні та нервово-емоційні навантаження

Виконувати вправи без втоми і переохолодження. У групі вести індивідуальні спостереження за станом самопочуття учня

 

 

Хвороби нервової системи

 

Функціональні захворювання нервової системи

Високоемоційні заняття з елементами змагань (спортивні ігри, естафети)

Виконувати прості вправи без складних координаційних рухів, у повільному темпі

 

 

Захворювання м’язів, кісток та суглобів

 

Захворювання суглобів, кісток і м’язів без зниження їх функцій

Підвищене навантаження, стрибки на значному емоційному фоні

Упереджувати різні рухи й підвищені навантаження на суглоби

Хронічні артрити, міозити, фіброміозити без різких порушень функцій

Упереджувати переохолодження, різких температурних змін. Індивідуальний підхід і завдання

 

Захворювання органів зору

 

Зниження гостроти зору

Різкі вправи, перенавантаження. Виключити струси тіла (стрибки, підскоки, зіскоки)

Вправи виконувати у середньому темпі. Під час відпочинку використовувати вправи на зоровому тренажері

 

Діти, які навчаються за станом здоров’я вдома, звільняються від фізкультури. Таким дітям призначається ЛФК, яка проводиться вдома (після навчання дитини й батьків у кабінеті ЛФК і консультації лікаря ЛФК або реабілітолога).

Терміни відновлення занять фізкультурою в основній (підготовчій) групі після реабілітації у спеціальній групі визначаються індивідуально з наданням медичної довідки про перевід учня до іншої групи (додаток 1). Переведення дітей зі спеціальної групи до підготовчої та із підготовчої до основної та зворотне можливе лише після щорічного медичного обстеження або після додаткового обстеження з висновками, які підтверджені відповідною довідкою лікувально-консультативної комісії (ЛКК). Ініціатива для переводу може надходити від вчителя фізичної культури (виховання), медичного працівника чи батьків (звернутися до попередніх таблиць).

Вважати недоцільним без поважних причин змінювати вчителя з фізичної культури (виховання) протягом терміну навчання учня в навчальному закладі і пам’ятати, що процес фізичного виховання – процес динамічний: пристосуватися, звикнути до якогось рівня навантаження у ньому й зупинитися на досягнутому не можна.

Повне звільнення учнів від занять фізичними вправами може носити тимчасовий характер (згідно довідки ЛКК додаток 2). Тимчасове звільнення від занять або обмеження у них бувають необхідні після перенесених гострих хронічних захворювань. Термін відновлення занять фізичними вправами у цих випадках визначається індивідуально з урахуванням стану здоров’я і функціонального стану систем організму, які підтверджені довідкою ЛКК (додаток 1). Учні, які тимчасово звільнені від занять фізичної культурою (вихованням), по закінченні терміну звільнення повинні повторно пройти медичний огляд для отримання допуску до занять з визначенням медичної групи та надати про це довідку або в довідці про тимчасове звільнення необхідно указати термін допуску до занять (з якого числа, місяця, року), якщо медична група учня не буде змінена на іншу.

 

Орієнтовні терміни відновлення занять фізичною культурою (вихованням) в основній та підготовчій групах

 

 

Назва захворювання

Термін відновлення занять фізкультурою

Примітка

1

2

3

Ангіна

2-4 тижні

Для поновлення занять необхідно провести додаткове медичне обстеження. Звернути увагу на стан серцево-судинної системи та її реакцію на навантаження. При скаргах на біль у ділянці серця виключити вправи на витривалість й вправи, що викликають затримку дихання. Уникати переохолодження

Гострі респіраторні захворювання

1-3 тижні

Уникати переохолодження. Тимчасово виключити плавання, лижі, ковзани. Узимку, під час проведення занять на відкритому повітрі, контролювати дихання через ніс

Гострий отит

3-4 тижні

Уникати перехолодження. Заборонити плавання.

Виключити вправи, що можуть посилити вестибулярні розлади (різкі повороти, обертання, перевороти тощо)

Пневмонія

1-2 місяці

Уникати переохолодження. Рекомендувати дихальні вправи, а також плавання, веслування та зимові види спорту (відсутність пилу, позитивний вплив свіжого повітря на дихальну систему)

Плеврит

1-2 місяці

Виключити протягом шести місяців вправи на витривалість і вправи, що пов’язані зі значним м’язовим навантаженням. Рекомендовано плавання, веслування та зимові види спорту

Грип

2-4 тижні

З метою діагностики можливих відхилень з боку серцево-судинної системи, які не виявлено під час медичного огляду, обов'язково проводити медико-педагогічний контроль під час занять ЛФК

Гострі інфекційні захворювання (кір, скарлатина, дифтерія, дизентерія)

1-2 місяці

Заняття поновити лише при задовільній реакції серцево-судинної системи на функціональні проби. При порушеннях стану серцево-судинної системи протягом шести місяців виключити вправи на витривалість, силу й вправи, пов’язані зі значним навантаженням

Гострий нефрит

2-3 місяці

Заборонити вправи на витривалість і водні види спорту. Після відновлення занять фізкультурою необхідно регулярно контролювати склад сечі (1 раз на місяць)

 

1

2

3

Ревмокардит

від 2-3 місяців –

до 1 року

Заняття дозволити лише за умови санації вогнищ хронічної інфекції та повній відсутності інтеркурентних захворювань й явищ, що свідчать про активність процесу та недостатність кровообігу. Регулярно контролювати реакцію серцево-судинної системи на фізичні навантаження

 

Гепатит інфекційний

6-12 місяців

(у залежності від складності перебігу хвороби)

Виключити вправи на витривалість. Регулярно контролювати рівень білірубіну й результати функціональних проб печінки (1 раз 6 місяців)

Апендектомія

1-2 місяці

При ускладненнях після операції терміни поновлення занять визначати індивідуально. На початку реабілітаційного періоду уникати стрибків і вправ для м’язів живота

Перелом кінцівки

3 місяці (у залежності від консолідації перелому й ступеня обмеження руху кінцівкою)

Протягом трьох місяців виключити вправи, що дають значне навантаження на ушкоджену кінцівку

Струс мозку

(у залежності від ступеня й характеру травми)

2-12 місяців

і більше (необхідно дозвіл невропатолога)

Виключити вправи, що пов'язані з різкими рухами (стрибки, гра у футбол, волейбол, баскетбол тощо)

Розтягнення м’язів і зв’язок

1-2 тижні

Поступово збільшувати навантаження й амплітуду рухів в ушкодженій кінцівці

Розрив м’язів і сухожиль

Не менше півроку після оперативного втручання

Фізіотерапевтичні процедури

 

* При хронічному перфоративному отиті протипоказано всі водні види спорту

 

ІІ. Оцінювання і проведення занять з учнями спеціальної

медичної групи

 

Фізичне виховання учнів здійснюється відповідно до навчальних програм загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладів. Навчальні програми розроблені на основі дидактичних принципів прогностичної педагогіки. Робочий план професійно-технічних навчальних закладів (ПТНЗ) та план реалізації навчального матеріалу загальноосвітніх навчальних закладів (ЗНЗ) з фізичного виховання на навчальний рік (семестр) складаються за програмами МОН України та з урахуванням індивідуальних можливостей моторного та фізичного розвитку учнів.

При плануванні роботи з фізичної культури (виховання) у навчальному закладі необхідно враховувати особливості організації занять із дітьми та учнівською молоддю, яких віднесено за станом здоров’я до різних медичних груп.

Учні, які за результатами медичного огляду тимчасово віднесені до спеціальної медичної групи, відвідують обов’язкові уроки фізичного виховання, але виконують коригувальні вправи і вправи для загально фізичного розвитку, що їм не протипоказані. Програма дозволяє для учнів спеціальної медичної групи засвоєння залікових вимог щодо теоретичного розділу, які є загальними для учнів основної медичної групи. Крім того, до обов’язкових вимог учнів спеціальних груп з практичного розділу віднесені:

-      Розділ «Гімнастика» – вміння виконати стройові вправи, вправи на осанку, основні рухи руками, ногами, тулубом, танцювальні рухи, окремі акробатичні елементи, рівновага, вміння піднімати й переносити невелику вагу (до 3-х кг), окремі вправи на гімнастичних приладах;

-   Розділ «Легка атлетика» – вміння продемонструвати техніку бігу на короткі, середні дистанції, способів кидання гранати або штовхання ядра, стрибки у висоту та довжину;

-      Розділ «Лижна підготовка» - вміння показати техніку володіння окремими 

способами пересування на лижах, підйомів і спусків з гір, поворотів на місці і при пересуванні.

-      Розділ «Плавання» – знайомство з водою, вміння правильно виконувати

рухи руками, ногами, триматися на воді і проплисти за завданням учителя 

відрізок дистанції вивченим способом, вміння поєднати рухи рук, ніг з

диханням при вивченні техніки плавання одним із способів.

Обов’язковим для учнів спеціальних медичних груп також є вміння за завданням викладача підготуватися і практично проводити заняття  комплексів ранкової гігієнічної гімнастики. Вони повинні знати й виконувати обов’язки інструктора або судді по спорту.

Учням, які віднесені до спеціальної медичної групи, можна виставляти поточну оцінку за знання і техніку виконання корегувальних вправ і вправ для загального фізичного розвитку, які їм не протипоказані (за сприятливих для учня умов), а наприкінці навчального року ставиться ”зараховано” або ”не зараховано” (при відвідуванні менш ніж 50% занять навчальної програми) або диференційний бал за нормативами, що оцінюються програми для спеціальних медичних груп. Підсумковий бал у журналі навчальних досягнень учнів повинен виставляти вчитель, який викладає предмет "Фізична культура" з урахуванням оцінок учня, отриманих на заняттях у спецмедгрупі.

Окрім того, для учнів спеціальних медичних груп організовуються  додаткові заняття за програмами «Фізична культура» для спеціальних медичних груп загальноосвітніх навчальних закладів.

Для учнів спеціальних медичних груп, які навчаються за програмами з оцінювання навчальних досягнень, здійснюється у повному обсязі. Велике значення мають вимоги щодо тижневого рухового режиму. Важливо пояснити учням, що практично кожний з них за умови систематичних занять фізичними вправами може поступово засвоїти рекомендовані об’єми фізичних навантажень тижневого рухового режиму.

Наповнення спеціальної медичної групи для практичних занять становить від 10 до 15 чоловік. Краще, якщо група складається з учнів із однаковими діагнозами захворювання. Допускається комплектування груп учнів для сумісних занять, які перенесли різні захворювання, за умови початкового рівня їх підготовленості до виконання навантажень.

Заняття з учнями спеціальної групи повинен проводити відповідно підготовлений учитель, який пройшов курси за цим напрямком та отримав посвідчення.

Учні, які за станом здоров’я віднесені до спеціальних медичних груп, державні тести фізичної підготовленості населення України не складають.

 

 

ІІІ. Медико-педагогічний контроль за фізичним вихованням у закладі

 

Медико-педагогічний контроль включає:

1.Оцінка стану здоров’я з подальшим розподілом учнів на медичні групи (основну, підготовчу, спеціальну) для проведення занять з фізичної культури (виховання), що здійснюється лікарем навчального закладу за результатами:

·   щорічного медичного обстеження (біологічний вік, рівень та гармонійність фізичного розвитку, наявність хронічних захворювань чи вад розвитку, кількість випадків гострої захворюваності за минулий рік);

·   функціональних проб з дозованим фізичним навантаженням (визначення рівня функціонального стану організму);

·   оцінки фізичної підготовленості учня (рівень розвитку рухових навичок).

2. Планування роботи з фізичної культури (виховання) для проведення уроків (занять) із фізичної культури (виховання).

3. Медико-педагогічні спостереження за різними формами фізичного виховання у навчальному закладі.

4. Контроль за санітарним станом місць проведення занять із фізичної культури (виховання) у навчальному закладі.

Медико-педагогічний контроль за фізичним вихованням учнів ставить за мету оптимізацію рухової активності дитини. Він здійснюється медичними та педагогічними працівниками й забезпечується матеріально-технічною, правовою, нормативною інформаційною базою та бюджетним фінансуванням.

Основними завданнями медико-педагогічного контролю є:

·   визначення рівня фізичного розвитку, стану здоров’я, функціональних можливостей організму та рівня розвитку рухових навичок і якостей учня з метою диференціації засобів і форм фізичного виховання та дозування фізичного навантаження;

·   систематичне спостереження за динамікою показників фізичного розвитку, стану здоров’я та розвитку локомоторної функції дитини під впливом фізичних вправ, загартування та інших засобів біокорекції з метою оцінки їх оздоровчого ефекту;

·   профілактика, виявлення та лікування передпатологічних змін, що виникають при нераціональному використанні фізичних вправ, травмуванні; проведення санітарно-профі­лактичної роботи та валеологічне виховання учнів.

 

Основними формами медико-педагогічного контролю є:

·   медичне обстеження учнів, визначення стану здоров’я, рівня розвитку локомоторної функції організму, фізичної підготовленості як основи для формування медичних груп для проведення уроків (занять) із фізичного виховання;

·   медико-педагогічні спостереження під час уроків, змагань та інших форм фізичного виховання;

·   санітарний нагляд (попередній та поточний) за місцями проведення уроків та інших форм фізичного виховання;

·   диспансерний облік учнів, які за станом здоров’я займаються у підготовчій та спеціальній медичних групах;

·   медичні консультації з питань фізичного виховання;

·   медичний супровід змагань, туристичних походів тощо;

·   профілактика спортивного травматизму;

·   санітарно-просвітницька робота;

·   контроль за ефективністю організації фізичного виховання у навчальному закладі.

 

Важливим розділом медико-педагогічного контролю за фізичним вихованням є лікарсько-педагогічні спостереження (ЛПС), що проводяться лікарем разом із вчителем безпосередньо під час уроків (занять) з фізичного виховання. У ході ЛПС вирішуються такі завдання:

·   ознайомлення з навчально-методичною документацією (класний журнал, робочий план (ПТНЗ) та план реалізації навчального матеріалу (ЗНЗ), конспект уроку);

·   контроль розподілу дітей за станом здоров’я на медичні групи для проведення уроків (занять) із фізичної культури (виховання);

·   оцінка методики проведення уроків (занять) із фізичної культури (виховання), матеріально-технічного забезпечення та відповідності обладнання й інвентарю віковим нормам;

·   оцінка гігієнічних умов місць проведення уроків (занять) із фізичної культури (виховання), (температура та вологість повітря, ефективність вентиляції, рівень освітленості, якість і своєчасність вологого прибирання приміщень, дотримання правил техніки безпеки, наявність засобів першої медичної допомоги тощо);

·   контроль за відповідністю одягу та взуття виду фізичної активності учнів;

·   контроль дотримання вікових норм в плануванні фізичного навантаження;

·   вивчення реакції організму дітей на фізичне навантаження.

У разі необхідності за результатами ЛПС проводиться корекція планування процесу фізичного виховання та дозування фізичних навантажень учнів.

Оцінку ефективності фізичного виховання слід проводити за допомогою:

·   спостережень та опитувань, що дозволяють оцінити ступінь розвитку втоми за зовнішніми ознаками (див. таблиця нижче);

 

 

 

Схема візуального визначення ступеню втоми дітей та підлітків під час фізичного навантаження

 

 

Об’єкти спостереження

Ознаки втоми та її ступінь

малий

середній

великий, недопустимий

Колір шкіри обличчя

Невелике почервоніння

Значне почервоніння

Різке почервоніння або синюшність

Мова

Чітка

Утруднена

Надзвичайно утруднена або неможлива

Міміка

Звичайна

Вираз обличчя напружений

Вираз страждання на обличчі

Пітливість

Невелика

Виразна лише у верхній половині тіла

Різка у верхній половині тіла та нижче поясу, стікання поту

Дихання

Прискорене, рівне

Сильно прискорене, уривчасте дихання через рот

Сильно прискорене, поверхневе з окремими глибокими вдихами

Рухи

Хода бадьора

Хитання, нетвердий крок

Різке хитання, тремтіння кінцівок, вимушена поза з опорою при сидінні

Самопочуття

Скарги відсутні

Скарги на втому, біль у м’язах, серцебиття, задуху, шум у вухах

Скарги на погане самопочуття: запаморочення, біль у правому підребір’ї, головний біль, нудоту, гикавку

Увага

Точне виконання команд

Помилки при виконанні команд, нечітке їх виконання

Виконання команд нечітке, уповільнене

 

·   хронометражних спостережень, що дозволяють обчислити моторну щільність (МЩ), загальну щільність (ЗЩ) та тривалість окремих частин уроку (заняття) (вступної, підготовчої основної, заключної).

 

У ході проведення хронометражних спостережень за допомогою секундоміру здійснюють реєстрацію часу окремих видів діяльності протягом уроку (заняття). При цьому враховують, що:

·   вступна частина (3-4 хв.) передбачає організацію дитячого колективу та його підготовку до уроку;

·   підготовча частина (12-15 хв.) призначена для проведення вправ із загальної фізичної підготовки;

·   основна частина уроку (20-25 хв.), на якій, власне, і розкривається тема уроку, поділяється на два періоди (період формування нових рухових навичок та періоду їх закріплення);

·   заключна частина уроку (3-5 хв.) забезпечує поступове повернення показників діяльності серцево-судинної та дихальної систем організму до вихідного рівня (на 2-3-й хв. після закінчення уроку фізкультури).

 

 

 

 

 

Загальна щільність уроку

 

Загальна щільність уроку (заняття) фізичного виховання – це виражене у відсотках відношення корисного часу уроку (заняття) (виконання різних вправ, їх демонстрація, пояснення вчителя, шикування та перешикування класу (групи) до його загальної тривалості. Відповідно до гігієнічних вимог величина ЗЩ має становити не менше 90%.

 

Моторна щільність уроку

 

Моторна щільність уроку (заняття) фізичного виховання – це виражене у відсотках відношення витраченого на рухову активність часу уроку (заняття) до його загальної тривалості. Так, наприклад, якщо за 45 хв. уроку загальна тривалість занять фізичними вправами становила ЗО хв., то МЩ становитиме:

30 хв. х 100% : 45 хв. = 66% (при гігієнічній нормі не менше 70%).

 

Фізіологічна крива оцінки реакції дитини на фізичне навантаження

 

Оцінку реакції дитини на фізичне навантаження під час уроку проводять за допомогою побудови фізіологічної кривої. Для її побудови визначають частоту пульсу у двох-трьох дітей перед початком уроку, після кожної його частини, після закінчення окремих комплексів вправ або рухливої гри та наприкінці уроку до відновлення вихідного значення пульсу. За результатами вимірів графічно зображують фізіологічну криву уроку: по горизонталі вказують тривалість кожної частини уроку та окремих, найбільш інтенсивних вправ, по вертикалі – величину пульсу.

При правильній побудові уроку та адекватності фізичного навантаження фізіологічним можливостям організму дитини, фізіологічна крива характеризується поступовим збільшенням частоти серцевих скорочень у вступній та підготовчій частинах уроку, високим рівнем (приріст складає 80-100% від вихідного значення пульсу) в основній частині та поступовим зменшенням у заключній частині уроку (наприкінці уроку пульс має бути на 20-30% вище його вихідного значення).

Низький підйом і рівний верхній край фізіологічної кривої свідчать про недостатнє фізичне навантаження. Багатозубчаста фізіологічна крива вказує на тривалі періоди бездіяльності між вправами з високим фізичним навантаженням. Різке прискорення пульсу, відсутність вираженої тенденції до його зниження наприкінці уроку є ознакою надмірного фізичного навантаження. Слід зазначити, що пульсова реакція залежить як від величини навантаження та рівня підготовленості до нього організму дитини, так і від типологічних особливостей нервової системи та характеру фізичних вправ (їх емоційності, новизни та мотивації до виконання дитиною).

Медичним працівникам навчальних закладів або закріпленими за ними фахівцями медичних закладів, за графіком погодженим з адміністрацією повинні не менш одного разу на квартал проводити оцінку реакції учнів на фізичне навантаження під час уроків у різних класах за допомогою побудови фізіологічної кривої з подальшим аналізом уроку в цілому і доведенні висновків до адміністрації навчального закладу.

Лікарсько-педагогічне спостереження під час занять із учнями підготовчої та спеціальної медичних груп має свої особливості та проводиться більш глибоко. Так, до, після та у процесі занять (у залежності від поставлених завдань) поряд із частотою серцевих скорочень досліджуються артеріальний тиск, життєва ємність легенів, м’язова сила, проводиться ортостатична або кліноортостатична проби, електрокардіограма, варіаційна пульсометрія (за методом Р. М. Баєвського) тощо.

Ефективність фізичного виховання учнів основної та підготовчої груп визначається за динамікою (негативною чи позитивною) показників гострої захворюваності протягом року, порівнюючи з попереднім календарним роком (підраховують індекс здоров’я, середню тривалість гострого захворювання, кількість випадків захворювань за рік), показників фізичного розвитку та його гармонійності, результатів виконання контрольних рухових тестів.

Для дітей спеціальної медичної групи ефективність фізичного виховання оцінюється за динамікою перебігу основного захворювання, якістю виконання функціональних проб, фізичною працездатністю.

 

Додаток № 1

  Штамп

Поліклініки

                                               Довідка ЛКК  №________ від________________

 

                                                                                  Протокол ___________

Видана дитині___________________________________________________________________

(Прізвище, по-батькові)

____________________________________________________________________

(дата народження)

яка проживає за адресою: _________________________________________________________

Дитина наглядається по поліклініці з діагнозом: ______________________________________

________________________________________________________________________________

Рекомендовано _________________________________________ строком на: _____________

                                               (спеціальна, підготовча. мед. група,)

 

Трикутна печатка

    поліклініки

            Голова комісії:                                   _______________

                                                                          (Зав. поліклінікою)

           Член комісії:                                       _______________

                                                                                                              (Зав. педіатричного  відділення)

                                                                     _______________

                                                                                                                 (лікар)

 

 

 

 

Додаток №  2

 

Штамп

лікарні

                                      Довідка ЛКК № ______ від _______________

 

                                                                                                          Протокол № ____________

 

Видана дитині _______________________________________________________________

(Прізвище, ім’я, по-батькові)

____________________________________________________________________

(дата народження)

яка проживає за адресою __________________________________________________________

Дитина наглядається в лікарні з діагнозом _____________________________________

____________________________________________________________________

Рекомендовано звільнити від уроків фізкультури строком на ___________________________

з _____________ по ________________

 

 

 

Кругла печатка

      лікарні

      Голова комісії:                                         _______________

       члени комісії                                          (головний лікар)

                                           

                                                                                        ___________________

                                                                                        ___________________

                                                                                        ___________________

                                                                                        ___________________

 

 

Додаток № 3

 

 

 

 

         Підпис м/с школи               ______________            (___________)