Урок української літератури у 6 класі "Неповторний світ дитинства лесі Українки"

22.01.2014 15:42

Леся Українка «Мрії», «Як дитиною бувало»… Дитинство поетеси, роль родини в її вихованні. Неповторний світ дитинства в Лесиних поезіях

 

6 клас

 

 

 

 

Підготувала: вчитель української мови та літератури Новомихайлівського навчально-виховного комплексу Чернігівської районної ради Запорізької області

Самойленко Т.І.

 

 

 

Тема. Леся Українка «Мрії», «Як дитиною бувало»… Дитинство поетеси, роль родини в її вихованні. Неповторний світ дитинства в Лесиних поезіях.

Мета: поглибити знання учнів про Лесю Українку та її творчість, ознайомити з поезіями  про дитинство, розкрити образ ліричної героїні – сильної духом дівчинки, розвивати поетичну уяву, навички виразного читання поетичних творів, виховувати почуття любові до родини, цілеспрямованість, наполегливість.

 

Епіграф

Я була малою горда, -

Щоб не плакать, я сміялась

Леся Українка

 

Хід уроку

І. Організація класу

Доброго ранку травам росистим,

Доброго ранку квітам барвистим,

Доброго ранку сонечку ясному,

Доброго ранку людям усім

І всьому прекрасному.

 

Поверніться один до одного,

Усміхніться.

За щасливий день вчорашній

Землі нашій поклоніться.

Поверніться до гостей наших –

І їм усміхніться.

За парти тихенько сідайте.

Бажаю вам успіхів на уроці.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Перевірка домашнього завдання. (виразне читання напам’ять поезії Лесі Українки (на вибір)

 

2. Гра «Скринька ерудита» (учні по черзі підходять до скриньки, тягнуть наосліп картку із запитанням з теорії літератури)

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1.     Вступне слово вчителя.

Діти, сьогодні ми з вами почнемо вивчати новий розділ літератури, який називається – «Я і світ». Ми з вами ознайомимося з творами поетів, прозаїків, котрі жили в різні часи, але в їхній творчості в центрі уваги є зображення дитини, її психології, мрії та сподівань, стосунків підлітків між собою, з іншими людьми, зі світом природи. Перше знайомство в нас буде з творчістю… (а далі діти  повинні  викласти ім’я та прізвище поетеси на столі, за допомогою карток на яких написані букви).

 

Діти, а давайте спробуємо скласти сенкан

Леся Українка

Сильна, вольова

Живе, творить, надихає

Долає всі життєві перешкоди

Незламна дочка Прометея

 

                       Ознайомитися ( з біографією, творчістю)

 

 

 

Ми                 прочитати (вірші, проаналізувати)

 

 

 

                       Визначити (як розкривається поетеса в своїх віршах)

 

2.     Оголошення теми і мети уроку.

У початкових класах вивчалися поезії Лесі Українки, про поетесу згадували в 5-му класі під час розгляду творчості Олени Пчілки. Тому запропоную вам гру «Вірю – не вірю»

1.     Справжнє ім’я Лесі Українки – Лариса Петрівна Драгоманова

2.     Матір’ю  поетеси була письменниця Олена Пчілка

3.     Олена Пчілка – автор художнього опису «Солов’ї»

4.     Леся Українка прекрасно грала на фортепіано, знала багато іноземних мов.

5.     Протягом усього життя Леся боролося з важкою недугою.

6.     Леся написала підручник для сестрички.

7.     Перший вірш «Надії»

 

Ще з дитинства з дитинства Леся полюбила український одяг, невід’ємним елементом якого є вінок. Вона було горда тим, що є українкою і саме тому так себе і називала – Леся Українка.

- Діти, а чи знаєте ви, що символізує вінок? (він є оберегом для кожної молодої дівчини, бо в ньому є велика сила, що і біль знімає, й волосся береже. Вінки на Україні виплітають від ранньої весни до пізньої осені: на свято Івана Купала (7.06), на Спаса (19.08), нареченим на весілля, у знак любові і шани. Готуючись до уроку, ми сплели вінок у знак щирої любові і шани до великої дочки українського народу – Лесі Українки, а на уроці прикрасимо його кольоровими стрічками, кожна з них має свій символ. Щоб пов’язати стрічку, потрібно виконати завдання.

 

Молодці! Ви гарно впоралися із завданням. І можете пов’язати першу стрічку.

Якого кольору стрічку ми пов’яжемо? Червоного – символ життя.

 

3.     Знайомство з Лесею (на стор.64).

 

4.     Гра «Хто швидше?» (дати відповіді на запитання):

 

-         Яким же було  дитинство Лесі?

-         Про що вона мріяла, що любила?

-         Як впливала родина на формування її характеру?

-         У чому маленька Леся подібна до вас? Чим відрізняється?

- Які факти свідчать про талановитість дівчини? А про мужність? Цілеспрямованість?

 

5. Презентація  (життєвий і творчий шлях поетеси, з коментуванням вчителя)

І з цим завданням справилися добре. Можете пов’язати ще одну стрічку. Жовта – символ сонця.

 

      6.Хвилинка відпочинку.

 

      7.Виразне читання вірша «Як дитиною, бувало…» (вчитель, а потім діти)

 

8.     Вільний мікрофон (за поезією «Як дитиною, бувало…»)

-         Чи нагадує лірична героїня Лесю Українку? Чим саме?

-         Які рядки можна вважати життєвим девізом юної Лесі?

- Чи можете ви сказати про себе: «Я була малою горда, щоб не плакать, я сміялась»

- Які риси характеру ліричної героїні виявляються у першій частині вірша? (гордість, витривалість, терплячість).

- Які зміни відбуваються з ліричною героїнею вірша у другій частині? (Вона забуває давню гордість, боїться когось образити сміхом, схильна до прощення, тому плаче, щоб не сміятися над людськими вадами).

 

Добре впоралися із завданням. Можемо пов’язати ще одну стрічку, синю – символ води.

 

9.     Аналіз поезії «Як дитиною, бувало…»

1. Тема: болючі переживання поетеси з приводу власного здоров’я, намагання героїні боротися через силу з хворобою. Яка її спіткала в дитинстві.

2. Ідея: уславлення сили волі, терпимості, наполегливості дівчинки в боротьбі зі своєю хворобою.

3. Основна думка: тільки сильна духом людина здатна подолати будь-які труднощі.

4. Назвати художні особистості поезії:

1. Риторичне запитання: «Що болить?»

2. Метафори: «біль доходив», «зірватись має епіграма»

3. Епітети: «злий жарт», «епіграма гостра»

 

Молодці! Ще одну стрічку пов’яжемо зелену, – символ природи і молодості.

 

10. Другу поетичну збірку Леся Українка назвала «Думи і мрії». І в ній вірш «Мрії» поетеса написала перебуваючи в Ялті 18 листопада 1897 року. Виразне читання поезії «Мрії» (вчитель, а потім діти).

 

     11.Вільний мікрофон (за поезією «Мрії»)

- Чи сподобався вам вірш?

- Що вас зворушило або вразило?

- Які були наміри героїні?

- Які люди її приваблювали? Чим саме?

Діти, давайте спробуємо визначити тему та ідею вірша «Мрії».

Тема: зображення мрій ліричної героїні, роздумів над сенсом життя.

Ідея: уславлення мужності, героїзму, нескореності.

Гарно впоралися із цим завданням, то можемо сміливо пов’язати рожеву стрічку – символ багатства і достатку.

 

12. Творче малювання.

- Діти, заплющіть очі і намалюйте мрії..

- Яка вона мрія?

- Від чого залежить, щоб мрія здійснилася?

 

13. Літературна ігротека «Третій зайвий»

1. Лихо, бувало, тихо

2. Призналась, сміялась, топталась

3. Телеграма, драма, епіграма

 

14. Віднови рядок за приголосними.

к, д, т, н, б, в, л (як дитиною, бувало)

щ, б, н, п, л, к, т, ь, с, м, л, с, ь (щоб не плакать, я сміялась)

 

Молодці! І це завдання подолали й можемо пов’язати ще одну стрічку блакитну – символ неба

 

ІУ. Рефлексія.

1.     Гра «Шифрувальник» (Леся Українка, дитинство, Україна)

 

к       у      а

 

а

 

д

 

н

 

и

 

 

о

 

и

 

в

 

 

 

 

т

 

с

 

т

 

ї       р      н

                                         ,                                              ,

 

 

 

я

 

е

 

с

 

л

 

р

 

у

 

н

 

а

 

к

 

а

 

ї

 

к

 

 

 

 

 

 

2. Скласти інформативне гроно до характеристики образу героїні поезії «Як дитиною, бувало…»

 

 

Лірична героїня

 

 

 

стримана       горда        витривала       стійка    мужня       терпляча

                                                  

3. Творче завдання (учні повинні продовжити речення): якби Леся Українка була квіткою, то… якби піснею, то…  якби кольором, то…

 

4. Вільний мікрофон:

- Чий життєвий і творчий шлях ми сьогодні вивчали?

- Які поезії лесі Українки ви знаєте?

- Яке справжнє ім’я і прізвище Лесі Українки?

 

Молодці»! із цим завданням справилися з гордістю пов’язуємо останню фіолетову стрічку – символ розуму.

А всі разом стрічки символізують ваше знання, здобуті наполегливою працею. Нехай цей вінок стане оберегом для нас з вами, щоб усі ми жили в мирі, добрі, злагоді та любові.

 

У. Оцінювання та коментар

Урок доходить вже кінця.

Усі ви плідно працювали,

Знання всі чесно здобували,

І працювали краще, ніж могли.

Тепер роботи залишилось небагато.

Усім оцінку требі виставляти.

 

УІ. Домашнє завдання: розповісти членам своєї сім’ї про Лесю Українку і  розпитати, що вони знають про письменницю.

Заповнити таблицю в зошиті ЗХВ.

 

знаю

хочу дізнатись

вивчив

 

Вивчити напам’ять вірш «Як дитиною, бувало…»

 

Індивідуальне завдання за бажанням: скласти усну розповідь «Душа бажає надзвичайного, дивного».

Вчитель. А урок, я хочу закінчити життєвим досвідом Лесі Українки:

Ні Я жива!

Я буду вічно жити!

Я в серці маю те, що не вмирає!