Урок позакласного читання

20.01.2014 15:04

 

 

 

Урок позакласного читання У двері стука казка…

«Складання казки та її інсценізація».

 

 

 

 

Підготувала: вчитель української мови та літератури Новомихайлівського НВК Чернігівської районної ради Запорізької області Самойленко Т.І.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Урок позакласного читання. У двері стука казка… «Складання казки та її інсценізація»

 

Мета: виробляти у дітей вміння формувати власні усні та письмові висловлювання; вчити учнів спостерігати за змінами в природі; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати творчі можливості учнів, уяву, фантазію; розвивати культуру усного й писемного мовлення, а також артистичність дітей; виховувати естетичний смак, бажання і вміння творити прекрасне; гуманне ставлення до природи і людей.

 

Епіграф:

Казка – це чудова мрія.

     А.Кримський

Хід уроку.

 

І. Організація учнів до уроку.

Учитель.

Доброго дня, діти! Сідайте зручненько і слухайте мене уважно. В одному невеличкому царстві у затишному замку жила була дружна родина. В замку було багато красивих і розкішних кімнат. На 2-му поверсі знаходилась одна  з них, невеличка з табличкою 6 клас, де жили дружні, веселі діточки, які понад усе любили мріяти і  фантазувати… А якщо ви справді любите мріяти і фантазувати, то я запрошую вас і дорослих наших гостей у дивовижний і безмежний світ людської уяви – у світ казки.

Недаремно ж одним із епіграфів, які я підібрала до уроку, є слова Кримського: «Казка – це чудова мрія».

 

ІІ. Оголошення теми та мети уроку.

Учитель. Казки прийшли до нас із сивої давнини. Їх створював сам народ і переказував із уст в уста. Та й ми з вами вже не раз складали і  казки, й вірші, й оповідання. На сьогоднішньому уроці ви знову станете творцями казок, а також акторами.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1.     Перевірка домашнього завдання ( малюнок до улюбленої казки).

2.     А зараз ми перевіримо, наскільки добре ви знаєте казкових персонажів. Для цього необхідно  розв’язати кросворд «Казкові перлини».

3.     Гра «Хто швидше складе назву казки»

1 команда – «Рукавичка» - зачин

2 команда – «Колобок» - кінцівка

 

По вертикалі:

1. Один поважний пан

Лисицю хитру пригощав.

З височенького горщика

Борщиком смачненьким годував

Хто ж цей поважний пан?  (Журавель).

 

2. В лісі бабця ця жила,

В хатки – куряча нога.

Коїла чимало зла.

Що ж за баба це така?  (Яга)

 

3. Хоч маленький цей хлопчина,

Зате має добру силу: злого змія подолав,

Сестру  Оленку врятував.   (Котигорошко)

 

4.Ой у лиски, в лиски новий двір

Та чотири дочки на вибір,

П’ятий синок, ще й Пилипко.

Вийди, лисе, подивися,

Чи хороше граю?

Хто це грав – вигравав

Та ще й приспівував?     (Котик)

 

5.У хатинці, край гостинця

Працелюб великий жив,

Бо від рання до смеркання

Працювати він любив.

Ще жили з ним мишенята –

Круть і Верть їх звали.

Цілий день ледачі друзі

Танки витинали.

До роботи неохочі,

А як їсти – тут як тут

Хто ж такий цей великий працелюб?   (Півник)

 

По горизонталі:

6. На городі виростала,

Сили набирала.

Непомітно, дуже швидко

Великою стала…

Став тут дід усіх гукати

Цю красуню рвати.  (Ріпка)

 

1.     Сам маленький і колючий.

Та такий уже хитрючий.

Хвалька – зайця насварив, змаганням збігу його провчив.  (Їжак)

 

2.     Маленьке, сіреньке

Біди наробило:

Щось біле, кругленьке

Хвостиком розбило.    (Мишка)

 

3.     Я по засіку метений,

Я на яйцях спечений,

Я від діда втік, я від баби втік,

І від вас я утечу.  (Колобок)

 

4.     Підробив він голосок,

Став малим співати.

Здогадались козенята, що

То не їх мати.   (Вовк)

 

3. Бесіда з дітьми.

- Що таке казка?

- Яка будова казки?

- Якими словами найчастіше починається казка?

- Хто виступає персонажами казок?

- Якими рисами вони наділені?

- Як правило, у казках відбувається боротьба двох протилежних сил. Яких саме сил?  (добро і зло, сміливість; боягузтво, мудрість і безглуздя…)

- Яка ж сила при цьому перемагає? (завжди перемагає добро, сміливість, мудрість)

- Дуже хотілося б, щоб так само, як у казках, у нашому реальному житті завжди перемагало добро, взаємопорозуміння, дружба, повага і любов).

 

ІУ. Основна частина.

(Стук у двері)

-         Діти, хтось стукає о нас. Як ви думаєте, хто б це міг бути?

-         Давайте, запросимо казку до нас.

Дружно треба всім сказати:

«Казко, казко, ти з’явись,        всі

Ну-мо, казко, покажись!»

 

Казка.

-         Що за дивна дивина,

Куди потрапила це я?

Дім чарівний і учні всюди…

Чи не казка раптом буде?

 Якщо так, то вітаю вас, друзі милі! Ішла я горами, густими лісами, зеленими дібровами. Втомилась дорогою, можна у вас перепочити, на ваші знання та вміння подивитись?

 

Учитель. Гостинно просимо сідати і в нашому уроці участь брати. На вулиці у нас зима, то діточки обрали казочку і склали про зиму.

Інсценізація казки «Зимова казка».

Автор.

Настала зима… Голі віти дерев та похмура земля вкрилася білою пуховою ковдрою. Скрізь ніби зачароване гучним посвистом завірюхи та тихим кружлянням сніжинок. Але найбільше чарує своєю красою зимовий ліс. В ньому все таке таємниче, загадкове, привабливе.

З цією таємничістю пов’язано  безліч фантастичних, казкових історій. Ось одна з них.

Надворі було холодно. Мороз щипав за щічки маленьких діток, які від нього не могли нікуди сховатися. Звірятка ж ховалися в своє пухке і тепле хутро.

(На пеньку сидять три білочки і сперечаються).

1-ша Білочка. Ох, і холодно ж сьогодні!

2-га Білочка. Таки холодно! Аж за носик Морозко щипає.

3-тя Білочка. А мені не холодно. Бо я маю найпухнастіший, найтепліший, найгарніший хвостик. Я ним обгорнуся, і мені стає тепліше.

1-ша і 2-га Білочки (разом). У неї найкрасивіший хвіст. Ха- ха – ха.

1-ша Білочка. Це у мене супер – хвостик!

2-га Білочка. Ні, це у мене найрозкішніший хвостик.

Автор. Здається, що вони ніколи не вирішать це просте і зовсім не важливе питання. Та раптом почулось…

Ворон. Кар – кар! Кар – кар! Тривога! Тривога! Ви тут сперечаєтесь, дурними балачками займаєтесь. І, мабуть, зовсім не чули страшну новину?

Білочки (разом). Ні, не чули.

1-ша Білочка. А що таке трапилось?

Ворон. Біда! Біда! Незабаром Новий рік, а у Матінки – зими викрали міх, в якому зберігалися сніжинки.

Білочки (разом). Що? Що ж тепер буде?

2-га Білочка. Ми тобі допоможемо, Вороне!

Білочки принишкли. Вони з жахом дивились на Ворона

Ворон. Треба щось придумати.

1-ша Білочка. Вирушаймо на пошуки!

Білочки (разом). Вирушаймо! Вирушаймо!

Лисичка. Що тут за збори? Що трапилось?

3-тя Білочка.

-         У зими хтось вкрав мішок.

-         А в мішку – сніжинки.

-         А на носі – Новий рік!

-         Як же він без снігу?

Будуть сльози повні рік!

Лисичка. Спокійно, малюки!

Я – руденька лиска, руденька аж до блиску.

Хутро гарно маю

Все я в лісі знаю.

Я бачила одну красуню із невеличким міхом.

Та не знала, що саме трапилось. Гайда на пошуки!

 ( Заходить Весна з міхом)

Лисичка. Ось вона!

Весна.

Ось і я – весна квітуча. Я на зиму дуже злюча:

Надоїла вже вона – холоднющая така.

Підкравшись до зими тихенько, я мішка взяла швиденько, і втекла хутчій сюди. Чи не видно де зими?

Знову скоро квітувати і буятиме земля.

Радість, тепло буде всюди. Ну, хіба не права я?

Звірята. – Ні. Не права ти!

Лисичка. Ти, красуне Весно, мила! Та на все своя опра.

Ворон. Рік Новий зі снігом гарним так чекає дітвора!

1-ша Білочка. Тож на нас ти не гнівись.

3-тя Білочка. Любо всюди подивись.

Лисичка. Гарну пісню заспівай.

Звірята. І мішок ти нам віддай!

Весна. Ну, гаразд вже, любі друзі! Нехай буде все це так, як велить Закон природи – все на своїх бо місцях. Зима дарує хай сніжинки, весна – чарівні квіти, а літо – сонечко яскраве, а осінь – листя золотаве! Тож радійте, діти!

Автор. Ось і казочці кінець, а хто слухав молодець!

 

Конкурс «Відгадай казку»

У. Підсумки уроку.

Сьогодні на уроці, діти, ви гарно попрацювали: брали активну участь у бесіді, розв’язували кросворди, створювали казочки, інсценізували казочку, розвиваючи при цьому своє мовлення, мислення, увагу, уяву.

 

Западання на картках.

 

УІ. Домашнє завдання.

Намалювати до інсценізованої казки на уроці малюнок та індивідуальне творче завдання на картках «Скласти казку» і ми укладемо збірничок улюбленої казочки учнів 6 класу.

Індивідуальне завдання. Мої враження від нашого сьогоднішнього уроку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дійові особи:

1.     Автор – Самойленко Т.І.

2.     1-ша Білочка – Сальков Максим

3.     2-га Білочка – Кеніз Артем

4.     3-тя Білочка – Яйлова Римма

5.     Ворон – Мосіяш Сергій

6.     Лисичка -  Фенько Карина

7.     Весна – Мосіяш Ірина

8.     Казка – Рекун Дар’я

 

 

Казка – це цікаве усне оповідання про неймовірну, але навчальну історію. Головною відмінною рисою казки є наявність дива, вимислу, розважливої спрямованості.

 

Види казок.

1.     Казки про тварин.

2.     Фантастичні.

3.     Соціально – побутові.