Урок географії в 6 класі "Атмосфера"

20.01.2014 15:28

Тема уроку. Атмосфера, її склад, будова та значення. ( 6 клас, вчитель Олексієнко С.В.).

Мета: сформувати початкові знання учнів про атмосферу як газову оболонку Землі, зацікавити учнів у вивченні даної теми. 

Завдання:

·       Навчальні – формувати уявлення поняття «Атмосфера»,  її будову, склад, значення для Землі. Розвивати вміння класифікувати матеріал в таблицю.

·       Виховні – реалізовувати принцип зв’язку вивченого на уроці з життям,  виховувати необхідність охороняти чистоту повітря, розвивати спостережливість, уміння створювати образ об’єкта, логічне мислення;

·       виховувати інтерес до пізнання навколишнього світу і розуміння необхідності охорони атмосферного повітря, бажання самостійного пошуку знань.

 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 

Обладнання: підручники, атласи, схема «Будова атмосфери», колба, терези, спиртівка, презентація, роздатковий матеріал.

 

Хід уроку.

Література:

1.      Атмосфера. 6 клас. Система уроків.//Географія №13-14, липень 2007.

2.      Геосфери: 6 клас. Майстер-клас учителя географії/упоряд.: Н. Муніч, В. Серебрій. – К.: Ред. Загальнопед. Газ., 2005. – 128с.

3.      Голишкін В.О. Інтелектуальні ігри на уроках географії. 6 клас. – Харків: Основа 2006.

4.      Дидактичні матеріали до теми «Атмосфера». 6 клас.//Географія №3, лютий 2005.

5.      Довгань Г.Д. Усі уроки географії у 6 класі. – Х.: Вид. група «Основа», 2006. – 288 с.

6.      Клименко В. Г. За сторінками шкільного підручника з географії. Хрестоматія. 6 клас. – Харків: Основа 2005- 192с.

7.      Пестушко В.Ю. Загальна географія: Підручник для 6 кл. загальноосв. шк./В.Ю. Пестушко, Г.Ш.Уварова. – К.:Генеза, 2006. – 240с.

8.      Древо познания. Универсальный иллюстрированый справочник для всей семьи. Раздел «Планета Земля» ст. 122.

 

І. Організаційний момент. ( Представиться, вказати на необачність уроку, виразити надію на взаєморозуміння)

- Привітання. (Напр. Вправо, вліво повернулись, один одному  всміхнулись... Добрий день!)

- Перевірка присутності учнів.

- Перевірка наявності в них зошитів, підручників тощо.

- Психологічна підготовка учнів до роботи на уроці.

(Вивчення нового матеріалу починається зі слів без повідомлення теми уроку).

 

Прийом «Інтрига».

Вчитель. Діти, сьогодні ми з вами познайомимося з темою яку я назву образно «Одіяло» або «Океан». Як ви думаєте про що ж це я таке говорю? Хіба є щось спільного в цих різних речах? Поки ви думаєте я зачитаю вам вірш.

Чи є, діти, одіяло,

Щоб  всю землю покривало?

Щоб його всім вистачало

Ще й не видно щоб було?

Щоб під ним як під водою

Було тепло, світло, мило

Щоб від злого захистило.

 

Відповіді дітей. (Учні можуть аргументувати свою точку зору і давати свою назву).

Вчитель. Молодці, дійсно це одіяло має наукову назву «Атмосфера». А чому вона одіяло? – відповіді учнів (тому що вкриває ніби одіялом всю земну кулю).

Вчитель. А чому її ще називають «Океаном»?

Відповіді  учнів: Бо цей  повітряний  «океан», такий глибокий і прозорий справді ніби одіяло  турботливо та надійно з усіх боків оточує Землю. І хоча цей «океан» невидимий, значення його величезне, адже саме завдяки йому існує життя на нашій планеті).

 

(Демонстрація слайду №1)

 

II. Мотивація навчальної діяльності

Вчитель. Отже, діти як ми вияснили сьогодні ми вивчатимемо «Атмосферу». Ви дали декілька визначень. Я назву цю «п’ятою» або «повітряною», а точніше просто «Атмосферою».  А вам вона відома за назвою «атмосфера». Тож  почнемо докладніше вивчати цю дивовижну оболонку, дізнаємося про те, як вона «оберігає» життя на Землі, «зазирнемо» в атмосферну «кухню», де щодня готується погода. Для цього нам доведеться дослідити повітряний океан, піднятися на велику висоту. Ми довідаємося, які зміни відбуваються в складі атмосфери зі збільшенням висоти; познайомимося з людьми, що в дуже складних умовах, ризикуючи життям, піднімалися в небо; переконаємося в тому, що атмосфера «оберігає» живі організми від сонячного випромінювання і низьких температур.

Люди завжди прагнули піднятися до небес. Одні хотіли літати, як птахи, інші — побачити, що діється в небесах.

 

«Міжпредметні зв’язки»:

— Пригадайте міф про скульптора Дедала з Афін та його сина Ікара. Як відповідно до міфа змінюється температура атмосфери з висотою?

А на ще на уроках теми «Атмосфери» ви дізнаєтесь про різноманітні процеси і явища, навчитесь складати прогноз погоди,  аналізувати дані спостережень, а головне – дізнаєтесь як людина може впливати на атмосферу.

Але як я бачу ви вже багато знаєте чого про атмосферу. Тож давайте перевіримо себе, що ми вже  знаємо про неї. Для цього виконайте завдання. А після вивчення теми ви зрівняєте свої знання до та після знайомства з матеріалом.

Випереджувальні завдання:

Виберіть правильну відповідь

1.     Найбільшу частину повітря (приблизно 80% маси атмосфери) містить:

А. стратосфера

Б. мезосфера

В. тропосфера

2.Найхолодніша частина атмосфери називається:

А. стратосферою;

Б. мезосферою;

В. тропосферою.

 

ІІІ. Формування і засвоєння нових знань, умінь і навичок.

Вчитель. Чи готові ви до знайомства з атмосферою? Тоді почнемо. Адже атмосфера здавна приваблювала людей. Та й сьогодні ще вона недостатньо вивчена.  І вам в майбутньому покоряти Всесвіт.

Розповідь-пояснення вчителя.

- Настане час, коли космонавти залишать навколоземні орбіти і вирушать у мандри просторами сонячної системи. І, подібно до моряка, який повертаючись з далекого плавання, ловить ту мить,коли через голубий серпанок горизонту проріжеться смуга суходолу, пілоти міжпланетних кораблів вдивлятимуться в чорний оксамит комічної безодні, прагнучи побачити рідну планету.

- Мабуть вона дуже красива, якщо дивитися з далекого космосу, голуба куля, яка м’яко світиться і обриси якої розлиті сяючим серпанком. Цей серпанок відгороджує нашу землю від космосу. Він оберігає  планету від згубних випромінювань всесвіту, від смертоносних коливань температури, що їх викликає в космосі зміна дня і ночі. Він підтримує вогонь життя,, постачаючи його киснем.

- Прозоро-легкий на вигляд, він стає грізною перешкодою для прибульців з космічних далей. У ньому безслідно згоряють «кам’яні гості» - метеорити. Це – атмосфера.

- Повітряна оболонка нашої планети – її космічне передмістя.

- То що ж таке атмосфера? Спробуйте зробити визначення самостійно.

Правильно, молодці. А тепер давайте перший варіант відкриє підручник і знайде визначення в підручнику, а другий варіант знайде визначення поняття атмосфера в географічному довіднику та запишіть визначення в зошит.

(Учні записують у зошити.)

Атмосфера – повітряна оболонка Землі, що пов’язана за нею силою тяжіння і тому бере участь у її добовому і річному русі. 

 

(Демонстрація слайду №2)

 

Вчитель. І знову запитання. Як ви гадаєте. Чи має атмосфера межі?  Які  чим представлені? ( як правило учні відчувають утруднення хоча дають різні варіанти, єдиної думки не мають). Ну що ж, діти, у нас є добрий помічник, це наш підручник. Звернемося за допомогою до нього.  Хто швидше знайде відповідь – піднімає руку. (відповіді учнів)

 

( Демонстрація слайду  №3).

 

Вчитель. За рисунком підручника й атласу та малюнком, та слайдом  вчитель розповідає про будову атмосфери. Вона поділяється на кілька шарів: тропосферу, стратосферу і верхні шари атмосфери.

Нижню і верхню межі атмосфери точно встановити дуже складно. Нижня межа проходить по земній поверхні, але повітря проникає в тріщини, пори гірських порід. Верхня межа проходить на висоті близько 3000 км. Тут повітря дуже розріджене. На рівні моря маса 1 м3 повітря дорівнює 1 кг 300 г, на висоті 12 км — 310 г, а 40 км — 4 г. На висоті 20–30 км у стратосфері розташований шар озону. Саме він поглинає ультрафіолетові промені Сонця, згубні для всього живого.

Нижній, найбільш щільний, шар називається тропосферою. Він про- стягнувся до висоти 8–18 км. У тропосфері міститься близько 85 % загальної маси повітря і майже вся водяна пара. У нижньому шарі протікають майже всі атмосферні явища, утворюються хмари. З висотою температура повітря знижується на 6 °С на кожні 1000 м. Над тропосферою до висоти 50–55 км розташований наступний шар — стратосфера. Повітря в ньому розріджене й сухе, тут немає хмар. Вище від стратосфери знаходяться верхні шари атмосфери, що називають іоносферою через великий вміст заряджених частинок (йонів)? У верхніх шарах дія сонячної радіації призводить до виникнення полярних сяйв.

Це красиве явище, що спостерігається в полярних областях, у вигляді смуг, дуг або окремих ділянок неба, що світяться. Ці «пожежі» охоплюють ділянки завдовжки кілька тисяч кілометрів, а головним «винуватцем» є Сонце.

А тепер, діти, нагадайте мені будь ласка, що ж таке «Атмосфера»?

Але якщо це повітряна оболонка землі, то як на вашу з чого вона буде складатись? ( відповіді учнів).

Вчитель. Добре, молодці, прекрасні відповіді, але давайте подивимося чи правильно ви подумали.

 

(Демонстрація слайду №4)

 

Вчитель. Перевірте будь ласка, чи немає помилок в тексті слайду? Для цього зверніть увагу на склад атмосфери в підручнику, та запишіть процентне відношення газів в атмосфері в зошити.

Вчитель.  Нагадаю цікаві факти. Роль кисню та вуглекислого газу ви вивчали в курсі природознавства,  я ж повідомлю що азот  просто розбавляє кисень. Якби дихали не розбавленим киснем то всі процеси в організмі, в тому числі і кисень протікали б дуже швидко. Отже азот регулює швидкість біологічних процесів на планеті.

Є в повітрі і шкідливі речовини – сажа, пил, шкідливі гази які викидаються в атмосферу автомобілями, підприємствами.

Зі складом атмосферного повітря ми розібрались, вивчили.

Так нагадайте мені яку будову воно має? Якого газу найбільше в атмосфері?

Ми вже з вами встановили, що чітких границь атмосфера. Адже нижня межа проходить земною поверхнею, але повітря проникає в тріщині гірських порід. Верхня ж межа чітко не встановлена, льотчики говорять, що вона проходить на висоті 1000 км., а науковці стверджують – 3000 км. Ну що ж істину ви встановити в  дорослому майбутньому. А зараз  встановимо чи скрізь вона однакова? Для цього за малюнком та текстом підручника  заповніть таблицю.  

(Працюємо в парах).

 

Шари атмосфери

Висота, км

Характеристика

Тропосфера

8-10(полярні широти);

16-18(приекваторіальні)

Міститься понад 80 % маси повітря атмосфери, близько 90 % усієї водяної пари; температура знижується на 6° кожні 1000 м

Стратосфера

 

 

Мезосфера

 

 

Термосфера

 

 

 

(Демонстрація слайду №5)

 

Вчитель. Перевіряємо самостійно в парах відповіді.

Розповідь-пояснення вчителя. Ми не замислюємося над тим, скільки важливих функцій виконує атмосфера та наскільки легко може впливати на її стан і властивості людина.

Атмосфера відіграє важливу роль у забезпеченні умов існування рослин і тварин на Землі. Повітря необхідне людям і тваринам для дихання. Якщо без води люди можуть прожити кілька діб, то без повітря — кілька хвилин. Недарма, усвідомлюючи гостру потребу в чомусь, ми говоримо:  «Необхідне як повітря». Атмосфера захищає нас від небезпечного сонячного випромінювання. У щільних шарах атмосфери згоряє значна частина метеорних тіл. Повітряна оболонка, немов одяг на тілі людини, «зігріває» Землю, утримуючи тепло біля її поверхні. Однак нормальна життєдіяльність людини вимагає не тільки наявність повітря, але і його чистоти. Від якості повітря залежить здоров’я людей, стан рослинного і тваринного світу, води, ґрунтів.

Медицина встановила, що передчасна старість починається через нестачу кисню в організмі. А тим часом повітря багатьох міст містить велику кількість небезпечних газів. Дуже отруюють повітря викиди автомобілів. У деяких містах на 1 км2 осаджуються сотні тонн газу і пилу.

Тому з метою захисту атмосферного повітря від забруднення на підприємствах споруджують очисні фільтри. Необхідно ширше використовувати найпростіший спосіб очищення повітря — створювати зелені насадження.

Вчитель. Тож, діти, спробуйте визначити роль атмосфери для планети Земля. Найкращі відповіді  запишемо.

 

(Постановка проблеми)

 

( ймовірні  відповіді учнів)

 

- Атмосфера має величезне значення для життя на Землі.

- атмосфера розсіює сонячне проміння і воно не так сильно нагріває вдень поверхню Землі. А вночі, навпаки, атмосфера не дає Землі швидко охолоджуватись, як невидима ковдра, утримує тепло.

- атмосфера – броня планети. Сотні метеоритів, небесних каменів, не долітають до Землі, згоряючи в атмосфері. Особливо добре це видно зоряної літньої ночі. В народі метеорити, що згоряють у повітрі, іноді називають падаючими зорями.

- в атмосфері утворюються хмари. Нижчі її шари перебувають у русі, утворюючи вітер, який переносить хмари на сотні кілометрів від місця їх виникнення.

-  вона захишає Землю від надмірного впливу сонячної радіації – ультрафіолетового випромінювання.

Вчитель. Люди помітили, що одні атмосферні явища передвіщають похмуру і дощову погоду: інші, навпаки, ясну і сонячну. Ось чому з давніх-давен вивченню атмосфери надавали величезного значення.

Атмосферне повітря – найбільше багатство, яке ми не завжди належно оцінюєм. Без нього живі істоти не можуть прожити й декілька хвилин, щоб переконатися у цьому: затримайте подих…чи довго ви зможете не дихати? Медицина встановила, що передчасне старіння починається значною мірою через нестачу кисню в організмі. А тим часом повітря багатьох міст світу містить велику кількість шкідливих газів, які потрапляють в атмосферу із заводських труб. Дуже сильно забруднюють повітря відпрацьовані гази автомобілів.

Завдання: Погляньте на схему  на слайді № 6 і скажіть: Як розв’язати проблему охорони повітря? (Учні дивляться на схему, пропонують відповіді. Вчитель коректує.)

 

ІУ. Закріплення матеріалу.

 

Географічна естафета

Клас ділиться на три групи, які одержують однакове завдання. Учні, що сидять за першою партою, відповідають на перше питання, за другою — на друге і т. д. Перемагають ті, хто швидше відповість на питання:

• З яких основних газів складається повітря?

• Як змінюється температура повітря з висотою?

• Що таке атмосфера?

• Назвіть основні шари атмосфери.

 

У. Рефлексія.

Отже, друзі, ми з вами познайомилися іще з однією оболонкою Землі. 

-         З якою саме? (відповіді учнів)

-         Що нового ви узнали на уроці?

-         Чи дійсно можна назвати атмосферу «прозорим покривалом» нашої планети?

-         Чи потрібно оберігати атмосферу?

Вчитель: ну якщо ж ви вже всі одностайно вирішили що атмосферу оберігати просто необхідно то ж почнемо уже сьогодні це робити, тому домашнім завданням буде: розробити заходи по зменшенню забруднень атмосфери  особистими домашніми господарствами.

Сьогоднішнє спілкування з вами мені принесло величезне задоволення. А вам? Надіюсь також. А чи добавилося у вас знань, чи змінилася ваша думка ви можете перевірити ще раз подивившись на ваші відповіді до завдань поставлених  на початку уроку.

Працюйте групами! Допомагайте одне одному! Спілкуйтеся!

 І дійте! Бажаю успіху!