Тема. Спостереження за погодою й опрацювання зібраних матеріалів: складання графіка температур, діаграми хмарності й опадів, рози вітрів, опис погоди.

21.01.2014 11:03

Тема. Спостереження за погодою й опрацювання зібраних матеріалів: складання графіка температур, діаграми хмарності й опадів, рози вітрів, опис погоди.

 

Мета роботи: продовжувати спостереження за погодою, навчитися будувати за їх результатами графіки ходу температур, діаграми хмарності й опадів, розу вітрів; навчитися складати опис погоди за певний проміжок часу (добу, місяць, сезон, півроку).

Тип уроку. Практична робота. Практичне використання набутих знань.

Обладнання. Календар погоди, лінійка, олівець.

1.     Використовуючи дані своїх спостережень за добовим ходом температур, побудуйте графік добового ходу температур й опишіть його.

Хід заняття

1.     Вступна частина.

2.     Організаційний момент.

Вчитель. Дорогі, друзі, ще з початкових класів ви щоденно вели календар погоди. Ви постійно спостерігали за температурою, опадами, напрямком вітру та іншими елементами погоди. Сьогодні ж нарешті ви досягли визначного моменту в вашому житті – ви стали дорослішими, вмілими, багато чого навчились і вже тепер спроможні використати ваші записи, спостереження, ваш досвід для практичного використання вашого матеріалу. Сьогодні ми з вами багато чого виконаємо. Ми підведемо підсумки, яка ж погода властива для нашої рідної місцевості села Новомихайлівки. Ми з вами встановимо, який же  клімат панує в рідному запорізькому краї.

Але для виконання завдань практичної роботи нам необхідно згадати терміни.

Фронтальне опитування: Отже згадайте, що таке:

1.     Атмосфера.

2.     Клімат.

3.     Погода.

4.     Повітряна маса.

5.     Вітер.

6.     Термометр.

7.     Барометр.

8.     Рози вітрів.

9.     Добова, річна амплітуда коливань температури.

 

Основна частина. Дорогі, друзі, бачу ви добре пам’ятаєте навчальний матеріал і готові до виконання практичних завдань. Перед вами знаходяться завдання, в яких є алгоритм ваших дій. То ж сміливіше приступайте до роботи. А надійними помічниками у вашій творчій праці будуть ваші знання, ваш розум, підручник, календар погоди, дані метеослужб в мережі Інтернет ну і звичайно ж я ваш вчитель і помічник. Бажаю успіху.

 

Число ______________ місяць ___________________________________

 

Час спостережень (год.)

8

12

16

20

24

Температура повітря (0С)

+1

+6

+4

+2

-1

Дані ваших спостережень

 

 

 

 

 

 

 

Обчисліть середню добову температуру: ___________________________

_____________________________________________________________

 

Обчисліть добову амплітуду температур: ____________________________

_______________________________________________________________

 

У який час доби вами відзначено найвищу температуру? Найнижчу? Чим це можна пояснити? (Зверніть увагу на зміну висоти Сонця над горизонтом).

________________________________________________________________________________________________________________________________

 

2.     Використовуючи наведені нижче дані та дані своїх спостережень, побудуйте графік річного ходу температур й опишіть його.

 

Пункт спостереження

 

 

Середня температура місяця (0С)

 

січ

лют

бер

квіт.

трав.

черв.

лип.

серп.

вер.

жовт.

лист.

груд.

Запоріжжя

 

-8

-7

-3

+6

+15

+18

+20

+19

+14

+7

0

-5

Новомихайлівка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Найтепліший місяць року: _____________________________________

Найхолодніший місяць року:______________________________________

 

Протягом якої пори року температура швидко підвищувалася? ______________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Знижувалася? ________________________________________________

Обчисліть середню річну температуру: ____________________________

____________________________________________________________

 

Обчисліть річну амплітуду температури: __________________________

____________________________________________________________

 

3.     Використовуючи дані своїх спостережень, заповніть таблицю й побудуйте розу вітрів для кожного з місяців. Опишіть її.

 

Місяць _______________________    рік ______________________

 

напрямок вітру

 

Пн

Пн-Сх

Сх

Пд-Зх

Пд

Пд-Зх

Зх

Пн-Зх

кількість днів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

За зразком укажіть назви сторін горизонту. Виберіть масштаб, у якому потрібно відкладати дні, коли переважав певний напрямок вітру. Побудуйте розу вітрів.

Які вітри переважали протягом місяця?

________________________________________________________________________________________________________________________________

 

4.                Використовуючи наведені нижче та дані своїх спостережень, побудуйте діаграму випадання опадів за сезонами (див. зразок). Опишіть їх.

Для побудови діаграми необхідно скласти дані за три місяці сезону й позначити результат у вигляді стовпчика на осях координат.

 

Пункт спостереження

Кількість опадів за місяць (мм)

 

січ

лют

бер

квіт.

трав.

черв.

лип.

серп.

вер.

жовт.

лист.

груд.

Запоріжжя

 

33

22

32

38

48

69

59

55

34

42

41

31

Новомихайлівка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

За зиму випало ______________________ мм опадів

За весну випало ______________________ мм опадів

За літо випало _______________________ мм опадів

За осінь випало ______________________ мм опадів

 

Самий дощовий місяць ________________________________________

Найменше опадів випало в _____________________________________

Усього за рік випало в _________________ мм опадів

 

Чому існує різниця між кількістю опадів, що випадають улітку й узимку? (Зверніть увагу на те, що повітряні маси, які несуть опади, приходять до нас здебільшого з Атлантичного океану та рідше з Середземного моря).

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Занесіть до таблиці дані ваших спостережень за хмарністю протягом місяця.

Місяць   жовтень   рік  2013

 

показники хмарності

кількість днів

ясно

 

мінлива хмарність

 

суцільна хмарність

 

 

5. Побудуйте діаграму хмарності. Кожний проміжок на діаграмі відповідає одному дню місяця. Заповніть діаграму за допомогою штрихування: кількість днів із суцільною хмарністю позначте , із мінливою хмарністю; частина діаграми, що залишилася, показуватиме кількість ясних днів. Проаналізуйте результати.

Чим відрізняються показники даного місяця від інших місяців, коли велися спостереження?

___________________________________________________________________________________________________________________________________

 

6. Опишіть погоду за добу (місяць, сезон або півроку – осінь, зима) за планом.

1) Період, що описується _________________________________________

2) Максимальна, мінімальна й середня температури за період, що описується. Амплітуда температур, зміни температури (підвищення, зниження) за період, що описується:

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

3) (Заповнюється під час опису погоди за місяць, сезон або півроку). Кількість днів з опадами: _____________________________________________

 

Кількість і види опадів: _______________________________________
____________________________________________________________________

4) Переважаючі напрямки вітру: ________________________________
__________________________________________________________________

 

5) (Заповнюється під час опису погоди за місяць, сезон або півроку). Кількість днів із суцільною хмарністю _______________, із мінливою хмарністю _____________, безхмарних ________________.

 

6) Явища природи, що спостерігалися за період, що описується:

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Висновок. Укажіть, які дані необхідні для складання графіка температур, діаграм хмарності й опадів, рози вітрів.

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Додаткові завдання

1. Обчисліть температуру на вершині гори Роман-Кош, якщо відомо, що біля підніжжя температура +270С. (Для визначення висоти гори скористайтеся фізичною картою України).

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

2. Чому влітку на території нашої місцевості  переважають південно-східні  вітри?

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

3.     Обчисліть користуючись атласом тиск на вершині Синьої Могили, яка знаходиться біля села Новополтавка Чернігівського району Запорізької області, якщо вмісті Бердянськ на березі моря тиск дорівнює нормальному атмосферному тиску.

 

Підсумок уроку.

Домашнє завдання: 1.користуючись даними календаря погоди та синоптичної карти підготувати прогноз погоди на наступний день

 

 

Урок розроблено за матеріалами О.Г.Стадник, Г.Д.Довгань

Загальна географія.  Зошит для практичних робіт 6 клас

Видавництво «Ранок», 2006