Програма роботи НВК над методичною проблемою

15.06.2013 12:45

ПРОГРАМА РОБОТИ НАД  НАУКОВО-МЕТОДИЧНОЮ ПРОБЛЕМОЮ НВК

«Формування життєвих компетентностей особистості учня на основі розвитку пізнавальних здібностей на уроках та в позаурочній діяльності»

 

РЕАЛІЗАЦІЯ ПРОГРАМИ: ВЕРЕСЕНЬ 2013 –ТРАВЕНЬ 2018

 

 

Актуальність

Українська освіта XXI століття потребує кардинальних змін у структурі, змісті і технологіях навчання.

Головна причина, що впливає на ситуацію в галузі освіти, - прискорення темпів розвитку суспільства. В умовах України готовність до змін конкретизується у вимогах підготовки учнів до життя в ситуації переходу до громадського суспільства з ринковою економікою.

Діти, які прийшли до 1-го класу 2013 року, продовжуватимуть свою трудову діяльність приблизно до 60-х років XXI століття. Яким буде світ у середині нинішнього століття, важко уявити. Тому школа як простір життя має готувати своїх вихованців до змін, розвиваючи в них такі якості, як мобільність, динамізм, конструктивність.

Ситуація, що склалася на ринку праці, вимагає від особистості певних якостей. Система освіти має формувати таку якість як професійний універсалізм – здатність змінювати сфери і способи діяльності. Соціальне замовлення часу можна визначити такою формулою: «Від гарного фахівця – до гарного працівника». Поняття «гарний працівник», окрім фахової, професійної підготовки, включає ще й такі якості та вміння: це людина, яка вміє працювати  в команді, бути комунікабельною, може приймати самостійні рішення, творчо мислити, ініціативна, здатна генерувати нові ідеї, уникати конфліктних ситуацій та вміти виходити з них.

Входження молодого покоління у глобалізований, динамічний світ, у відкрите суспільство підвищує роль життєвої і соціальної компетентності учнів освітнього закладу.

Компетентнісний підхід відповідає й напрямам творчих пошуків учителів. Ці пошуки пов’язані з реалізацією ідеї проблемного навчання, педагогіки і співпраці, особистісно зорієнтованого навчання. Усі ці ідеї відображають намагання вирішити проблему мотивації навчальної діяльності школярів, створити модель «навчання із захопленням». Такий підхід дозволяє уникнути конфліктів між учнями та педагогами, неминучих при навчанні з примусом.

Отже, знання як самоціль має поступитися місцем знанню як інструментові життя, що забезпечує молодій людині жити в гармонії з власною природою до довкілля, суспільством, окремими людьми, можливість оволодіти новими технологіями.

 

 

Пріоритетні цілі школи в 2013 - 2018 н.р.

Підвищення рейтингу школи;

Реалізація компетентісного навчання і виховання;

Широке використання ефективних педагогічних технологій;

Підвищення рівня професійної компетентності вчителя, іміджологічної культури, зростання мотивації до самовдосконалення;

Результативність участі учнів школи у Всеукраїнських олімпіадах з базових дисциплін, творчих конкурсах;

Підвищення конкурентноздатності випускників;

Створення здорового мікроклімату в школі, сприятливих умов для навчання і виховання, співпраці вчителя і учнів;

Підготовка конкурентноспроможних випускників, адаптованих до життя у суспільстві, яке швидко змінюється;

 

І.   ДІАГНОСТИЧНИЙ ЕТАП

ТЕРМІН РЕАЛІЗАЦІЇ:

травень 2013 – серпень 2014

 

Мета:  сформувати особистісну потребу та психологічну готовність педагогів для підвищення професійної компетентності та роботи над єдиною науково-методичною проблемою школи.

Зміст роботи:

  • Аналіз результатів педагогічного процесу для виявлення загальних та окремих аспектів науково-методичної роботи;
  • Аналіз нормативних документів;
  • Вивчення науково-методичної літератури з даної проблеми
  • Виявлення науково-методичної проблемної теми, обґрунтування її актуальності;
  • Виявлення сильних і слабких позицій вчителя та визначення шляхів подолання труднощів

      Форми роботи:

  • Оперативна нарада:
  • Аналіз і обговорення діагностичних анкет педпрацівників;
  • Самоосвіта
  • Оформлення виставки наукової і науково-методичної літератури матеріалів з обраної теми

 Очікувані результати:

  • Психологічна готовність вчителів школи до роботи над втіленням єдиної науково-методичної проблемної теми, підвищення професійної компетентності;
  • Розробка і затвердження планів роботи щодо реалізації проблемної теми на 2013 – 2018 навчальні роки;
  • Сформованість уяви про зміст та структуру професійної компетентності

 

 

 

ІІ .ТЕОРЕТИЧНИЙ ЕТАП

ТЕРМІН РЕАЛІЗАЦІЇ:

вересень 2014 – серпень 2015

 

 Мета: ознайомлення з  теоретичними засадами методичної проблеми;

вивчення науково-теоретичних засад, формування професійної компетентності вчителя, її сутності, структури, змісту.

Зміст роботи:

  • Вивчення методологічних засад формування професійної компетентності вчителів школи; 
  • Розробка технологій формування професійної компетентності педагогів;
  • Розробка планів самоосвіти вчителів;
  • Аналіз літератури з проблеми формування професійної компетентності вчителів;
  • Аналіз досвіду впровадження теми (зарубіжного і вітчизняного);
  • Розробка еталонної моделі компетентного педагога;
  • Розробка еталонної моделі випускника школи.

 Форми роботи:

Оперативна нарада:

Мета, засоби та основні напрямки методичної роботи в 2014/2015  н.р. щодо реалізації проблемної теми

Педагогічні читання на тему «Компетентний учитель – запорука реалізація компетентнісного підходу до сучасного освітнього процесу»

Методичний тиждень «Компетентнісний підхід у побудові моделі випускника школи»

Педагогічна рада «Зростання професіоналізму вчителя в системі компетентнісно орієнтованого навчання як чинник підвищення якості шкільної освіти»

Моніторингові дослідження «Рівень професійної компетентності вчителя»

Круглий стіл «Професійна компетентність учителя як рівень його професійної майстерності

Очікувані результати:

Вчителі повинні засвоїти всі поняття, чітко уявляти об’єкт, зміст дослідження з питань компетентнісного підходу до сучасного освітнього процесу.

 

ІІІ. АДАПТАЦІЙНО-КОРЕКЦІЙНИЙ ЕТАП

ТЕРМІН РЕАЛІЗАЦІЇ:

вересень 2015 - серпень 2016

 

Мета: створити умови для реалізації поставлених завдань щодо удосконалення навчально-виховного процесу шляхом впровадження  компетентісно орієнтованого навчання і виховання.

      Зміст роботи:

  • Осмислення кожним вчителем власного рівня професійної компетентності, ступеня його відповідальності еталонній моделі;                         
  • Створення умов для вирішення поставлених завдань:
  • Оформлення довідкового інформаційного куточка з вище зазначеної проблеми в методичному кабінеті;
  • Вивчення досвіду роботи педагогів інших закладів, які працюють над аналогічними проблемами;
  • Створення консультаційного пункту;
  • Створення творчих груп з числа найкомпетентніших педпрацівників з обраної теми:
  • Поєднання професійної учительської компетенції з інформаційними ком’ютерними технологіями – шлях до експериментального розвитку особистості, модернізації освіти;
  • Розвиток творчості та самостійності учнів через впровадження інноваційних технологій.

Форми роботи:

Оперативна нарада “Про роботу педколективу над науково-методичною проблемою”

Методична рада. Мета, засоби та основні напрямки методичної роботи у 2015/2016н.р. щодо реалізації науково-методичної проблемної теми (вересень 2015 р.)

Методичний тиждень «Компетентісний підхід до різностороннього розвитку учнів» (квітень  2016р.)

Тренінг «Формування професійної компетентності вчителя»                                     (листопад 2015 р.)

Семінар – практикум  «Психолого-педагогічна компетентність             вчителя» ( жовтень 2015 р)

Педагогічна рада «Модель компетентного вчителя» (лютий  2016 р.)

Очікувані результати:

Наявність чітких уявлень і готовність більшості педагогів школи до реалізації поставлених завдань щодо удосконалення навчально-виховного процесу шляхом впровадження компетентнісно—орієнтованого  підходу до навчання і виховання учнів.

 

IV. ФОРМУЮЧИЙ ЕТАП.ТЕРМІН РЕАЛІЗАЦІЇ:

вересень 2016 – серпень 2017

 

Мета:

опрацювання змісту, засвоєння методики реалізації проблемної теми (забезпечення проектувального розвитку системи);

реалізація змісту і завдань, створення власного досвіду (забезпечення оперативного розвитку системи);

апробація освітньої моделі у педагогічній діяльності;

розробка і апробація системи соціально-психологічної підготовки вчителя до педагогічної діяльності в інноваційних умовах;

апробація моделі формування вчителя як високо компетентного фахівця.

Зміст роботи:

  • Організація роботи над новою темою:
  • Розробка методичними структурами основних положень, рекомендацій, заходів;
  • Обговорення запропонованих рекомендацій на методичних об’єднаннях, вироблення заходів стосовно їх реалізації;
  • Узагальнення та впровадження в практику роботи вчителів ППД з даної проблеми;
  • Створення банку інформації щодо впровадження проблеми в навчально-виховний  процес школи;
  • Випуск методичних бюлетенів з досвіду роботи школи над проблемою
  • Апробація педагогічних технологій, спрямованих на формування компетентностей вчителя та учня;
  • Апробація структурних компонентів моделі педагогічної діяльності за умов модернізації освітньої галузі та моделі формування вчителя як висококомпетентного  фахівця;
  • Розробка рекомендацій щодо заключного етапу роботи над проблемним питанням

Форми роботи:

Оперативна нарада: Мета, засоби та основні напрямки методичної роботи в 2016/2017 н.р.

Методичний фестиваль «Самоосвіта – один із видів підвищення професійної компетентності вчителя» (березень 2016 р.)

Методична сесія «Розвиток особистості кожного учня і підвищення творчої активності обдарованих дітей» (листопад 2016р.)

Педагогічна  рада: «Компетентнісний підхід – шлях до розвитку особистості» (лютий 2017 р.)

Круглий стіл «Від компетентного вчителя до компетентного випускника школи» (квітень 2017р.)

Творчі звіти вчителів за темою самоосвіти (лютий – березень 2017р.)

Очікувані результати:

Необхідний рівень професійної компетентності педагогів  з науково-методичної проблеми школи;

 

V. ПІДСУМКОВИЙ ЕТАП.ТЕРМІН РЕАЛІЗАЦІЇ:

вересень 2017 - травень 2018

     

Мета: здійснення моніторингу динаміки змін роботи професійної компетентності педагогів школи; підбиття підсумків над проблемою, оцінка рівня самореалізації вчителів;  оприлюднення загальних підсумків впровадження проблемного питання, підготовка матеріалів з цього питання.

Зміст роботи:

  • Анкетування вчителів, визначення рівня їх методичної кваліфікації з проблеми, систематизація побажань вчителів.
  •  Узагальнення результатів моніторингу динаміки змін рівня професійної компетентності педагогів школи;
  • Аналіз (кількісний, якісний, теоретично-методологічний);
  • Діагностування педагогічного досвіду вчителів на основі розроблених анкет;
  • Оформлення результатів роботи у вигляді методичних порад, випуску методичних бюлетенів.

Форми роботи: 

Методична  рада: Моніторинг пізнавальної самостійності і творчих здібностей учнів: проблеми, досвід, реалізація і перспективи педагогічної практики.

Педагогічна рада: (листопад 2017 р.) «Формування компетентностей саморозвитку і самоосвіти в умовах реалізації навчально-виховного процесу школи»; 

Мікродослідження «Визначення ефективності  впровадження компетентісного підходу до навчально-виховного процесу:  

  проведення контрольних зрізів навчальних досягнень учнів, директорських контрольних робіт;  вивчення й аналіз діагностування рівня вихованості, розвитку учнів; Проведення підсумкових зрізів життєвої компетентності учнів. «Результати педагогічного моніторингу за період 2013 – 2018 р.р»

Випуск методичного вісника «Професійно -  компетентний вчитель школи», «Компетентний випускник школи» (січень 2018 р.)

Фестиваль педагогічних ідей і знахідок вчителів: (березень – квітень 2018 р.) «Творчість як прояв професійної компетентності»

Підсумкова науково-практична конференція (травень 2018 р.) «Колективний досвід роботи щодо впровадження компетентісно орієнтованого  навчання і виховання та створення умов для самореалізації учителя і учня ».

Очікувані результати:

  • Впровадження компетентнісно орієнтованого навчання і виховання в практику роботи;
  • Цілісна реалізація науково-методичної проблемної теми.
  • Підвищення професійної компетентності педагогів та результатів освітнього процесу в школі.
  • Визначення нової проблемної теми.