"О мово рідна, золота колиско!"

20.01.2014 15:11

ЛІТЕРАТУРНО-МУЗИЧНА КОМПОЗИЦІЯ

«О МОВО РІДНА!

ЗОЛОТА КОЛИСКА»

 

(ПРИСВЯЧЕНА ДНЮ УКРАЇНСЬКОЇ ПИСЕМНОСТІ ТА МОВИ)

 

 

Підготувала:

вчитель української мови та літератури Новомихайлівського навчально-виховного комплексу Чернігівської районної ради Запорізької області

Самойленко Т.І.

 

 

Звучить пісня В.Малишева «Україна»

На лінійку виходять хлопчик і дівчинка. У руках запалені свічки. Читають «Молитву до мови» Катерини Матрич.

Дівчинка. Мово! Пресвятая Богородице мого народу! З чорнозему, з любистку, м’яти, рясти, євшан – зілля, з роси, з Дніпровської води, від зорі і місяця народженої. Мово! Мудра Берегине, що не давала погаснути земному вогнищу роду нашого і тримала народ на небесному Олімпі волелюбстві, слави і гордого Духу.

Хлопчик. Мово! Велична молитва наша у своїй нероздільній трійці, що єси ти і Бог Любов, і Бог Віра, і Бог Надія! Мово, що стояла на чатах коло вівтаря нашого національного Храму й не пускала туди злого духа виродження, злого духа скверноти, ганьби. Тож висвячувала душі козацького народу спасенними молитвами і небесним вогнем очищення, святими водами Божого річища, щоб не зманів і не перевівся  нарід той. І множимо край веселий, святоруський, люд, хрещений талантами, невмирущим вогнем пісень і наповнювала душі Божим сяйвом золотисто – небесним, бо то кольори духовності й Божого знамення.

1 дівчинка. Рідна мово!

2 дівчинка. Мудра Берегине!

1 дівчинка. Пресвятая Богородице!

2 дівчинка. Судилася їй терниста доля.

1 дівчинка. Вона, як і Україна, дивиться в душу кожного з нас очима рідної мами, батьківським словом промовляє до нашого серця.

2 дівчинка. Слово рідної мови, увінчане терновим вінком страждання, не раз топтане і зневажене.

1 дівчинка. Заборонене і зганьблене.

2 дівчинка. Зраджене і забуте.

1 дівчинка. Щоразу воскресало, аби відродитися у терновому вінку страждання, краси і слави.

2 дівчинка. Терниста дорога стелилася нашій мові на шляху державності, котра лише набула законодавства конституційної сили…

1 дівчинка. 1989 рік – прийнято Закон «Рол мови в Україні».

2 дівчинка. 1936 рік – Верховною Радою України прийнято Конституцією України, в якій українській мові надано законодавчої конституційної сили.

1 дівчинка. 1998 рік – Указом Президента України 9 листопада проголошено Днем української писемності та мови.

(Другокласники розказують вірші про мову)

2 дівчинка.  Наша мова

Мова наша, мова

Мова кольорова,

В ній гроза травнева

 Тиша вечорова.

Мова наша, мова –

Літ минулих повість,

Вічно юна мудрість,

Сива наша совість,

Я без тебе, мово,

Без зерна полова.

Соняшник без сонця,

Без птахів діброва.

Як у вогонь у серці,

Я несу  в майбутнє

Невгасиму мову,

Слово незабутнє.

3 дівчинка. Народе мій, дитино ясночола!

Живи й орудуй мовами всіма,

Бо кожна мова – твого духу школа,

Твоєї правди – золота сурма.

Вклякли перед зорею світовою,

Що пламеніє, наче сонця креси,

Та не молися мовою чужою,

Бо на колінах стоячи, умреш.

Хлопчик. Колискова, материнська, ніжна мово!

Мова сили й простоти, -

Гей, яка ж прекрасна Ти!

Дівчинка. Ти постаєш в ясній обнові,

Як пісня линеш, рідне слово,

Ти – наше диво калинове,

Кохання материнська мово!

Хлопчик. Несеш барвінь  гарячу, яру

В небесну синь пташиним зграям

І, спивши там від сонця жару,

Зеленим дихаєш розмаєм.

Дівчинка. Плекаймо в серці кожне гроно,

Прозоре диво калинове.

Хай квітне, пламенить червоно

В сімї великій, вольній, новій.

Хлопчик. Синів і дочок багатьох народів

Я зустрічав, які перетинали

Гірські й морські кордони і, на подив,

Багато бачили, багато знали.

Хлопчик. Я їх питав із щирою душею:

- Яку ви любите найбільшу мову?

І всі відповідали: - Ту, що нею

Співала рідна мати колискову.

Дівчинка. Які чудесні барви у нашій рідній мові,

Які відтінки різні – від Сейму аж до Сен!

У Києві говорять інакше, ніж у Львові, -

І чорногуз, і бусол, лелека і боцян.

Хлопчик. Так, наче називаєш різновиди лелек ти,

А це – лиш різні назви, синонімічний ряд,

А є ще риси мови, що звуться діалекти:

Це – говори місцеві на дещо інший лад.

 

Дівчинка. На Київщині ( в літках) взуття зовуть обувка

А огірок звичайний в Чернігові – гурок,

А кошик на Поліссі ( в Іванові) – кошівка,

І назви, і вимова різняться, що не крок.

Автор. Раз якось на базарі професор із столиці

Заговорив із дідом, що ягоди привіз:

Професор. То значить, на Поліссі, вродили полуниці?

Я бачу, ви з-над Снові, із хутора Рогіз?

Автор. Дід  витріщає очі:

Дід. – І як це може бути? То ви з Рогозу родом?

Мо, інженер? Поет?

-         Та ні, я просто знаю, як де говорять люди:

Прислухаюсь до мови, - і в цьому весь секрет.

Хлопчик. Чи ти задумувавсь, відкіль оті

У нашій мові злитки золоті?

Як намистини – диво калинове –

Частини мови?

Дівчинка. Який співець, поет, який письменник

Уперше слово вигадав «іменник»?

Іменник! Він узяв собі на плечі

Велике діло – визначати речі. –

Ім’я, найменування і наймення:

Робота. Біль. І радість. І натхнення.

Хлопчик. Ну, а візьмімо назву дієслово,

Само підказує, що діє слово.

Ще й прикладу на нього не навів,

А вже до півдесятка дієслів.

Дівчинка. Прикметник дасть іменнику – предмету –

Якусь його ознаку чи прикмету.

Хлопчик. Числівник може визначить тобі

Число речей, порядок при лічбі.

Дівчинка.

А поспитай звичайного займенника,

За кого він у мові? За іменника.

Хлопчик.  Хоч може цей наш скромний посередник

Замінювать числівник і іменник.

Дівчинка. Прислівний звик, незмінюваний в мові,

Ознаки різні виражають при слові.

Хлопчик. Сполучник каже: скромну роль я маю,

Але слова я в мові сполучаю.

Дівчинка. І частка мовить: слово я службове,

Але людині чесно я служу,

І, будьте певні, в інтересах мови

І так, і ні, де треба, я скажу!

Хлопчик. А вигук може пролунати, як дзвін,

У мові, мабуть, найщиріший він!

Ура! – гукаєш ти друзям неодмінно, -

Сьогодні з мови я дістав «відмінно».

Дівчинка. Частини мови! Назви, наче, й звичні, -

Полюбиш їх – красиві, поетичні!